וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמאל'ה! מחויבות!

הדר גת

25.1.2015 / 10:03

אתם רוצים זוגיות טובה יציבה אבל חוששים ממערכות יחסים מחייבות? לפניכם כל הדרכים להתגבר על הפחד

כשאנחנו חושבים על "פחד ממחויבות", עולה בפנינו תמונה של רווק כרוני (מהסוג של ג'ורג' קלוני לשעבר), עם אגו מנופח ורודף שמלות. אך האמת היא שפחד ממחויבות הוא מצב רגשי מאוד מורכב אשר פוגע משמעותית באיכות הקשרים של אלו שסובלים ממנו וגורם ללא מעט תסכול עבורם. זאת מכיוון שלרוב מדובר באנשים שכן מרגישים שהם רוצים מערכת יחסים, אבל לא מבינים מה הם עושים לא נכון או למה הם עושים את זה. למעשה, מדובר בפחד לא מציאותי מלהיכנס למסגרות קבועות, מוגדרות ויציבות, ולמרות שזה משויך בעיקר למערכות יחסים רומנטיות, זה משפיע על כל היבטי החיים כמו תעסוקה, מגורים, לימודים וכו'. עבור אלו, מחויבות נתפסת כמאיימת מכל מיני סיבות, כמו פחד מתלות (שלהם בבני הזוג או ובעיקר של בני הזוג בהם), פחד מ"להתקע" במצב מסוים בגלל החלטה לא נכונה ועוד. חשוב גם לציין כי למרות האמונה הרווחת, חרדה זו רחוקה מלהיות נחלתו של המין הגברי בלבד.

רוצים אהבה אמיתית? בואו למצוא אותה

זוג מאוהב. ShutterStock
התמונה הזאת מלחיצה אתכם? צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

איך מזהים את הפחד

קודם כל, צריך לזכור שאצל רובנו קיימת מידה מסוימת של פחד בריא מ"להיבלע" בתוך קשר, ופחד ממחויבות הוא משהו הרבה יותר עמוק שיכול ללבוש הרבה צורות. הוא נמדד בעיקר ביכולת שלו למנוע מאותו אדם להיות בקשר רומנטי לאורך זמן או בכלל, לפתח אינטימיות רגשית ובאופן כללי לנהל חיי זוגיות בריאים. אנשים שמפחדים ממחויבות מסוגלים לעשות הכל (באופן לא מודע כמובן), על מנת לחבל לעצמם בקשרים רומנטיים או בסיכוייהם לכאלה. זה יכול להיות אותו הגבר שמאוד משקיע בבת הזוג שלו אבל כשהיא רוצה להכיר אותו להורים הוא נעלם לשבועיים. זאת יכולה להיות הבחורה שתמיד בוחרת גברים שלא פנויים רגשית או פיזית. אלו יכולים גם להיות אותם אנשים שנמצאים בקשר רומנטי אבל מבחינה רגשית הם מרוחקים ומנותקים, כאלה שמחפשים פנטזיה בלתי אפשרית, לא מסוגלים להתפשר על פחות ורק מחפשים על מה לפסול בני -זוג אפשריים, אנשים שכל פעם מחדש נכנסים למערכות יחסים שברור לכל שהן יהיו זמניות ולא יובילו לשום מקום והרשימה עוד ארוכה.

אחד מדפוסי ההתנהגות הנפוצים ביותר אצל אנשים המפחדים ממחויבות הוא חיזורים או ניסיונות לפתות בני/בנות זוג ספציפיים ואיבוד העניין בהם ישר כשאלו מתמסרים או מראים רצון לזוגיות. זאת בעיקר בגלל שהפחד האמיתי הוא מהקשר הרגשי. כמו כן, הם תמיד ידעו ליצור לעצמם דרכי מילוט ומרחבי תמרון בקשרים ובחיים באופן כללי (יחליפו הרבה עבודות או יעבדו במקום שמאפשר להם הרבה חופש תנועה, יעברו דירות בתדירות גבוהה וכו').

אז מדוע זה קורה? בהרבה מקרים אנשים מפתחים פחד ממחויבות בגלל שנסיבות החיים שלהם הובילו אותם לאמונה השגויה שקרבה, אינטימיות רגשית ושייכות, גובים מחיר גבוה מידי. הדבר יכול לנבוע בגלל יחסים לא בריאים עם ההורים או בין ההורים (מיחסים קרירים, ביקורתיים מאוד ועד להתעללות במשפחה), בגלל חוויות רומנטיות ראשוניות טראומטיות (כמו למשל בגידות) ועוד.

אילוסטרציה. ShutterStock
כשהקשר הופך לרציני הם יחפשו דרכי מילוט. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

איך מטפלים בפחד

אם אתם מפחדים ממחויבות אבל בכל זאת רוצים להצליח לנהל קשרים רומנטיים במלואם, אל דאגה. יש דרכים להתגבר על הפחד.

להכיר בו: כמו בהתמודדות עם כל דבר, יש לערוך עם הפחד היכרות מדויקת. אתם צריכים להבין עם עצמכם שזה מה שמעכב אתכם ביצירת זוגיות טובה ולפענח את הסיבות שבגללן הפחד נוצר ומשתמר אצלכם. כמו כן, תזהו את כל הפחדים שמתלווים אצלכם לקשר, מהן הנחות הבסיס והציפיות שיש לכם, דפוסי ההתנהגות ההרסניים שלכם וכן הלאה.

לחיות את הרגע: על מנת לנסות לשכך את החרדה שמתלווה לרעיון של קשר מחייב, נסו פשוט לחיות את הרגע בקשרים שלכם. כלומר, אל תתעסקו יותר מידי במחשבות מבעיתות על העתיד או מה יקרה או מה אתם צריכים לעשות או מתי יהיה זמן טוב לברוח. פשוט תהיו נוכחים בקשר ומול האדם שאתם איתו בהווה ותתרכזו בדברים הטובים שיש בו ושיש לכם איתו באותו הרגע.

זוג חוגג. ShutterStock
נסו לחיות את הרגע. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

צעדים קטנים: אל תכנעו לכל מיני ציפיות שיש לכם בראש אודות קשרים רומנטיים ואל תמהרו להיכנס לקשר בבת אחת. אם אתם מוצאים את עצמכם בפתחה של מערכת יחסים עם מישהו/מישהי שמוצאים חן בעיניכם, למדו לקחת את הקשר לאט ובנו את האמון צעד אחר צעד.

טיפול: לבסוף, לא מעט אנשים מוצאים שעזרה מקצועית, אצל פסיכולוג או מטפל מוסמך אחר, מסייעת להם להתמודד עם החרדה וליצור זוגיות אוהבת ועמוקה בצורה הטובה ביותר.

האחת או האחד מצפה לכם ברשת 

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully