וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד החתונה זה יעבור

יצחק מזרחי

24.8.2014 / 9:24

"תשתי מהכוס של הכלה", "קחי שבר של כוס החתן ושימי מתחת למיטה" ו "אל תלבשי אדום- לפניכם כל האמונות הטפלות הקשורות לחתונה יהודית

מאז ומעולם האמין האדם באמונות טפלות. אמונות אלו, נתפסו כצרכים נפשיים ולעיתים אף כביטוי למצוקות. כאשר האדם נקלע למצוקה ופתרון הגיוני או מעשי לא היה בנמצא, דרכו להתמודד עם הבעיה הייתה בצורתה של פניה לאמונה. יש גרסאות המייחסות את האמונה החזקה בעצמה כזו, שהיא עוזרת להתמודד עם הבעיה ,ויש מי שמעמיס על אמונות ראשוניות היבטים ההופכים אותן לטפלות.לפניכם כל האמונות הטפלות הקשורות לחתונה:

אלפי רווקים ורווקות מחפשים אהבה בדיוק כמוך ,כנסו להכיר

האמונה הטפלה: "אשמור את הכוס ששבר החתן ואתחתן"
האמונה היא שרווקה המחזיקה שבר של הכוס תמצא חתן במהרה, כמו בנצרות – מי שתופסת את הזר שנזרק על-ידי הכלה תהיה הבאה בתור לחופה. כביכול החפצים האישיים של החתן או הכלה עוברים ומשפיעים על הבא בתור להתחתן, אך על פי הדת היהודית, הכוס ששובר החתן מסמלת את חורבן בית המקדש ולכן מה שמסמל חורבן לעולם לא יכול לסמל אחדות ושלמות הבית ובטח לא את אחדות הזוגיות של החתן והכלה ומי ששומר את הכוס השבורה בעצם עלול להביא על עצמו חורבן.

האמונה הטפלה:" אשתה מכוס הקידוש של החופה ואתחתן"
מנהג נוסף ביהדות, כאשר רווקה שמתקשה במציאת זיווג לחופה תשתה מן היין שבורך במעמד החופה, תיכף אחרי החתן והכלה ותהיה היא הבאה בתור שתצעד לחופה, אמונה זו מקבילה לזר הפרחים שנזרק על ידי הכלה בנצרות או שבר הכוס שנשמרת שכידוע אסורה. היין של החתן והכלה קודש לזוגיות שלהם, אם בחורה שהיא לא הכלה תשתה מיין שבורך לזוג אחר ולא יועד לה הדבר עלול ליצור עכבה במציאת בן זוג.

אילוסטרציה. ShutterStock
לשתות מהכוס של הזוג לא יביא לך חתן. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

האמונה הטפלה: "לא אשב בפינת השולחן אחרת לא אתחתן ב-7 השנים הקרובות"
מי שיושב בפינת שולחן דוחה את מועד הנישואין שלו, זוהי אמונה טפלה שגם את מקורה איננו יודעים, אך הסיטואציה של ישיבה בפינת השולחן מצביעה גם על נידוי ("שב בפינה") וגם על חוסר מקום בשולחן עם כולם ולכן נדחקים לפינה. המצב משדר קונוטציה של לדחוק ולדחות דברים הצידה, דבר שאנו משליכים אותו על קשר זוגי ללא סיבה, מאחר והוא יכול להיות מושלך על דברים רבים כמו פרנסה, בריאות וכו'.

האמונה הטפלה: כלה שתלבש אדום הגבר ימות לפניה
אמונה טפלה האומרת שכאשר כלה לובשת פריט לבוש בצבע אדום, יחזיר החתן את נשמתו לבורא לפניה. זוהי אמונה טפלה שאין אנו יודעים מה מקורה אך היא רווחת בעיקר בעדות המזרח. ביהדות נהוג שהכלה תלבש שמלה לבנה כדי להצביע על טוהר וזכות.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אילוסטרציה. ShutterStock
לפי האמונה, את הבגד האדום יש לשמור בארון ביום החתונה. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

האמונה הטפלה: "לא אוכל ישירות מסיר, אחרת אתחתן ביום גשום."
האמונה כי לא מומלץ לאכול מסיר באופן ישיר מגיעה מהאמונה שלא כדאי לשתף אנשים זרים במצבנו (כמו לא לכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ), אך בעצם כשאנו לא משתפים אדם אחר אנו עלולים לעצור את עצמינו גם במישור הזוגי. יכול מאוד להיות שמכאן בא הביטוי "מי שאוכל לבד מת לבד" כי מי שמתרכז בסיר ולא משתף אחרים נשאר לבד ומכאן האמונה שאם תאכל ישירות מסיר תתחתן ביום גשום ורבים לא יוכלו להגיע לשמוח ביום חתונתה.

האמונה הטפלה: בחופה מלווים את החתן נרות, ומי שנרו ייכבה ראשון ימות קודם
חרדת האדם מן המוות מביאה אותו לא אחת לאמונות טפלות חסרות שחר שאין אנו יודעים את מקורם. אחת מהן היא שבחתונה מי שנרו יכבה ראשון (של החתן או של הכלה) הוא שיחזיר את נשמתו לבורא ראשון לפני בן או בת הזוג. כדי להמנע מנבואת הזעם של אמונה זאת, מכניסים את הנרות לכלי זכוכית שכדי לא יכבו טרם זמנם וזה מסמל אריכות ימים לזוג הטרי.

אילוסטרציה. ShutterStock
אם תאכלי מהסיר תתחתני ביום גשום. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

האמונה הטפלה: מריבה בין משפחות החתן והכלה בזמן החתונה תזרז גירושין.
אמונה זו נובעת מכך שאם בני המשפחה רבו בחופה, הרי כל אחד יסית את הצד שלו (משפחת החתן את החתן נגד הכלה ולהיפך), דבר שיגרום לבני הזוג להסתכסך ובסופו של דבר להתגרש.

האמונה הטפלה: פספוס בשבירת הכוס של החתן – מעיד על זוגיות טובה וארוכה עם הרבה אהבה, הבית יהיה יציב וחזק.
מאחר ושבירת הכוס מסמלת את חורבן בית המקדש, כאשר חתן "מפספס" את הכוס בדריכה הראשונה או שהכוס לא נשברת או שהדריכה נעשתה על פינת הכוס והכוס עפה ונשארה שלמה, זה הוא סימן שהזוגיות תהיה שלמה ואחידה לאורך שנים רבות. שברים בקשר לא יהיו וזו כמובן אם פספוס הכוס לא נעשה בכוונה תחילה.

אילוסטרציה. ShutterStock
החתן פספס את הכוס בפעם הראשונה? מובטחת זוגיות טובה. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

האמונה הטפלה: מועדים וזמנים של חתונה מומלץ שייקבעו לימים זוגיים מבחינת התאריך לשמירה על הזוגיות והאהבה לאורך זמן.
על פי האמונה היהודית "לא טוב היות האדם לבדו", לכן כל מה שמסתכם בזוג, הוא לרוב טוב לזוגיות. המאמינים טוענים גי אחת הדרכים להצליח בזוגיות הם להיכנס בברית הזוגיות ביום זוגי דבר שישפיע במהלך השנים על הזוגיות וישאיר אותה מאוחדת, ימים זוגיים או תאריכים זוגיים.

האמונה הטפלה: "אפזר מטבעות ברחבת החופה ואתרום אותן בסופה, מה שיבטיח לי אושר וימנע בעיות כלכליות"
נתינה לנזקק היא חשובה תמיד אך אין דרך להבטיח לפני האל והאדם את השפע הכלכלי. פיזור מטבעות זוהי אמונה עתיקת יומין שמסמלת כביכול את הנתינה של החתן והכלה (שיהיו מהנותנים ולא מהמקבלים או הנזקקים לקבל).
פיזור המטבעות נועד למנוע בעיות כלכליות, אך זה יתקיים רק אם אותן מטבעות המסמלות את העושר יינתנו לאדם נצרך ופעולה זו תהפוך את החתן והכלה מיד עם תחילת חייהם המשותפים לנותנים ולא לנצרכים.במידה והאורחים לקחו חלק מהמטבעות, האמונה לא תתקיים.

אוצר מטבעות מוזיאון רמלה. רון פלד,
לפזר מטבעות בחופה יביא לאושר? צילום: רון פלד/רון פלד

האמונה הטפלה: הגבר מטיל מימיו דרך הטבעת של האישה ובכך הופכת נאמנה.
בעדות המזרח יש שנוהגים להטיל שתן דרך הטבעת של האישה תכף אחרי החופה, כביכול לסמן אותה כשייכת לבעל. זהו מנהג שהוא מקביל למנהג החיות אשר נוהגות לסמן את הטריטוריה שלהם על-ידי הטלת שתן סביב הטריטוריה להרחקת חיות אחרות, ולפי האמונה, שנובית מקנאה ורכושנות, אם הגבר סימן את הטריטוריה שלו, לא ייכנס גבר אחר לחיי אשתו.

לסיום הנה סיפור קצר: תלמידיו של רב שהאמין באמונות טפלות הגיעו אל ביתו של רב באותה עיירה שהתנגד ולא האמין באמונות טפלות.
כאשר נכנסו אל ביתו של הרב המתנגד והלא מאמין ראו חמסה תלויה על קיר בכניסה לביתו. מיד שאלוהו: "כבוד הרב, הלוא אתה לא מאמין באמונות טפלות, הכיצד זה שאתה תולה חמסה בביתך?"
השיב להם הרב: "שמעתי שזה עוזר גם לאלה שלא מאמינים".

הקבליסט יצחק מזרחי הוא מייסד המרכז לקבלה מעשית לייעוץ אישי ועסקי על פי ספר הזוהר. חרדי לשעבר החוקר מזה 30 שנים מיתוסים ואמונות תפלות ביהדות, אשר ממצאיו מוצגים במוזיאון המקרא בירושלים.


הידעת? שליש מהזוגות מצאו אהבה און ליין! מצאו את שלכם

אילוסטרציה. ShutterStock
בואו נקווה שהחתן לא השתין דרך הטבעת. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully