וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכודים ברשת

ענת דונוביץ'

17.3.2013 / 8:17

האינטרנט הוא מקום מעולה למציאת אהבה, אבל הוא טומן בתוכו כמה סכנות שצריך להיזהר מהן. ענת דונוביץ', מטפלת משפחתית וזוגית, מסבירה איך להימנע משברון לב ואכזבות

עד לפני קצת יותר מעשור, הכירו רוב הזוגות במקומות העבודה, הלימודים או באתרי בילוי. באותה תקופה, איש לא יכול היה להעלות בדעתו, כי השיחה הראשונה שלו עם בת הזוג הפוטנציאלית לא תתנהל פנים מול פנים, או לפחות בטלפון. אלא שמאז ועד היום, השינויים הטכנולוגיים, בעיקר בתחום האינטרנט, שינו לאין שיעור את אופני ההיכרויות הזוגיות ואת הדרכים בהם מתחילים קשרים רומנטיים והובילו לכך, שכיום, האינטרנט הינו הפלטפורמה השכיחה ביותר ליצירת קשרים זוגיים.

האינטרנט נושא עמו ברכה לאנשים אשר עומד לרשותם זמן פנוי מועט, לבני אדם 'סגורים' המתקשים לפתוח צוהר אל עולמם, ולביישנים המהססים ליצור קשר ראשוני. הרחבת קשת אפשרויות הבחירה מעודדת אנשים לצאת מקשרים לא מספקים, ומעניקה אופק של תקווה לבודדים. הטכנולוגיה האינטרנטית מציעה גם כלי חיפוש יעילים של בני זוג פוטנציאליים. האפשרות לאתר את האדם המתאים ביותר על פי הגדרות ספציפיות של טעמים והעדפות חוסכת זמן ותחושות תסכול. בנוסף על כך, אנשים הרשומים לאתרי היכרויות מעידים כי דחייתו של המפגש הבין אישי מאפשר ליצור יחסים אותנטיים יותר, מאחר והיא מקלה על חשיפת ה"אני האמתי", המשוחרר מכבלי המראה החיצוני ומדעות קדומות.

הפנים שמאחורי מסך המחשב

למרות היתרונות הרבים אשר מציע המרחב הווירטואלי, וחרף היותו פלטפורמה קלה וזמינה להיכרויות ולאינטראקציות חברתיות, הוא יצר תופעת לוואי מטרידה: קושי לרקום קשרים זוגיים בעולם הממשי. יותר ויותר נשים וגברים רשומים לכמה אתרי היכרויות, פונים ומגיבים לרשומים אחרים באתרים במשך מספר שעות בכל ערב, ופעמים רבות גם בזמן העבודה. יתרה על כך, גם כאשר הם מתחילים לצאת עם מישהו או עם מישהי, לעתים תכופות הם ממשיכים לגלוש באתרי היכרויות ולענות להודעות, משום שהם חשים שזה מעניק להם רשת ביטחון – אם הקשר לא יצלח, הם תמיד יוכלו לחזור לאתר ולחוש מחוזרים.

הצ'טים מלווים בתחושת החמצה, משום שככל שנשתדל לדייק במלים שאנו כותבים על עצמנו, אין בכוחה של אינפורמציה מילולית 'לפצות' על אי היכולת להשתמש בכלי החזק ביותר העומד לרשותנו בעת יצירת קשר רגשי עם אחרים – באינטואיציה. בתוך כך, כל אדם שכתב על עצמו פרופיל ברשת, לא יוכל להתכחש לכך שאנו נוטים להציג את עצמנו כמצליחים, הרבה יותר מכפי שאנו באמת. ככל שאיננו שבעי רצון מ"האני הפנימי" שלנו, כך אנו נצמדים ביתר שאת לפרסונה שאנו מחצינים. ככל שהפער גדל, כך מתגברת תחושת הזיוף, והפגישה הממשית הולכת ונדחית. אין להתפלא שרוב הפגישות שנערכו בעקבות קשר ממושך באינטרנט נחלו אכזבה, ושהדימוי המתעתע לא עמד במבחן המציאות: נשים רבות נדהמו מכך שהגבר בן ה-40 כבר בן 54, וגברים הופתעו לגלות כי לדייט הופיעה אישה בת 35, ששלחה תמונה מהטיול שאחרי הצבא.

נראה כי הבעיה החריפה ביותר היא שההיצע הכמעט בלתי-מוגבל, משרה אופטימיות מוגזמת, אשר גם מעודדת פירוק קשרים קיימים באופן נמהר מדי, וגם מקשה על בחירת פרטנר אחד והתחייבות לו. הגולש אשר חש פעמים רבות כצרכן בסופרמרקט, נקלע פעמים רבות ללופ של ניסיונות בלתי פוסקים "לשפר את העסקה" ו"למקסם את הרווח", ונוצר אצלו קושי בהחלטה על סיום החיפוש, וביכולת לחוש שביעות רצון מבחירה טובה.

איך כן אפשר למצוא אהבה באינטרנט

לנוכח העובדה שהאינטרנט פתח בפנינו עולם רחב של אפשרויות חדשות, עלינו ללמוד לנצל בחוכמה את היתרונות שהוא טומן בחובו, ולמנוע מצב שבו 'מרוב עצים לא רואים את היער'. לפיכך, צריך להגדיר את מושא החיפוש באופן יעיל, ולערוך רשימת קריטריונים הרלוונטיים להצלחתו של קשר זוגי (אורך השיער או צבע העיניים, לדוגמה, אינם רלוונטיים!). חשוב להשתמש בניסיון הזוגי בעבר כדי לדעת מהן התכונות הכי חשובות עבורנו.

כמו כן, כדאי לנסות לאתר אנשים הדומים לנו, מאחר ומחקרים מראים באופן עקבי שקשרים השורדים לאורך זמן מתקיימים בין אנשים הדומים זה לזה.
עם זאת, על מנת להימנע ככל הניתן משברונות לב ואכזבות, מומלץ שלא לייחס חשיבות יתר למידע המתקבל ולשמור על מידה בריאה של ספק, הן משום שהמידע המועבר דרך המדיום הזה נוטה לכרוך אמת יחד עם פנטזיה ודמיון, והן בשל חשיבותם המכרעת של מרכיבים לא-מילוליים בקשרים זוגיים, כגון 'כימיה' ומשיכה.

אל תשקעו בעולם הוירטואלי

הדבר החשוב ביותר הוא לא לשכוח שהאינטרנט הוא רק אמצעי ליצירת קשרים אמתיים, ואיננו נועד להחליף את העולם האמתי. על כן מומלץ ורצוי להגביל את כמות שעות התקשורת הווירטואלית השבועית, ולחתור כל העת ליצירת מפגשים בלתי-אמצעיים.

בנוסף, כדאי שלא להסתפק בפגישה אחת על מנת לפסול פוטנציאל לקשר, ולא לפרק קשר זוגי עם הקושי הראשון שנתקלים בו. על מנת להימנע מאשליית השפע המדומה בעת הניסיון לבנות זוגיות מחוץ למרחב הווירטואלי, ולתת צ'אנס לפרטנר החדש, יש לצאת מהאתר כבר מהפגישה השלישית.

חשוב מאוד להיות עם היד על הדופק ולשים לב אם מסך המחשב לא מחביא קשיים ביצירת קשרים, או אף מעצים אותם - פחד מזוגיות, הערכה עצמית נמוכה, התמכרות לריגושים, ואי יכולת להתמודד עם האתגרים שמציב קשר אמיתי. עוד חשוב לוודא שהקשרים הווירטואליים לא הופכים למשמעותיים יותר מקשרים אמיתיים ושלא מושקעים בהם זמן ורגש רב מדי. אם אתם מעוניינים ליצור קשר אמיתי אין ברירה אלא לפרוץ את מחסום הרשת והתיווך הווירטואלי ולקפוץ למים. שיהיה בהצלחה!

הכותבת היא מטפלת משפחתית וזוגית מוסמכת ומדריכת הורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully