וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמה בפחד

דנה פלדמן טסלר

20.11.2012 / 14:44

בן זוגך נקרא למילואים ואת מלאת חששות? דנה פלדמן טסלר, יועצת ומגשרת זוגית, מגישה את כל הטיפים איך להתמודד עם החרדה

בימים האחרונים, מאז החל מבצע "עמוד ענן", נשים רבות נאלצות להתמודד עם לחצים, חששות ואף תחושת חרדה משום שבני זוגם התגייסו לשירות המילואים. הן מודאגות וחרדות מכך שבכל רגע נתון המציאות שלהן עלולה להשתנות.

המושג "פחד מוות" מתאר היטב את התחושה שלהן. המוות הוא אחד הפחדים הגדולים שמלווים את בני האדם ורובנו מנסים לחמוק מהמחשבה עליו ובעיקר לא לעסוק בו ביום יום. לכן במציאות שבן הזוג נקרא לדגל, בת הזוג ניצבת בצורה ישירה מול הפחד הגדול ביותר. ברגע אחד בלי אזהרה מוקדמת שום דבר אינו בטוח יותר. אז איך עוברים את הימים הללו, שבן הזוג רחוק והדאגות, הפחדים והגעגועים משתלטים על חיינו?

מה יקרה אם?

מלחמה היא תופעה לא ברורה ולא ידוע מה יהיו תוצאותיה. לנו כבני אדם מאוד קשה להתמודד עם חוסר הידיעה ואנו מתחילים לשער מה יקרה אם? ההשערות הללו גורמות לתחושת לחץ ודאגה וגורמות לנו להישאר בחוסר אונים בשל המצב הלא ידוע. דווקא בתקופות כאלה שבהן אין לנו יכולת השפעה על הנעשה, חשוב לחזור ולהתמקד במה קורה לי עכשיו בזמן נתון, ולהתמודד עם כל מצב בעיתו. חוסר התמודדות עם הדברים שקורים בכאן ועכשיו יצופו בעתיד וייקח זמן רב יותר לטפל בהם.

בשיגרה יש לנו תסריט קבוע, אנו בדרך כלל לא מופתעים ויודעים מה עומד לבוא. במציאות של היום אנו דרוכים, עם רמת מתח גבוה ואין לנו מושג מה יקרה. עם חוסר השליטה הזאת למרבית האנשים קשה מאוד לחיות. לכן הם מתחילים לגלגל תסריטים בראש, וכיהודים טובים אנו תמיד מוכנים לתסריט הגרוע ביותר. כך למשל, בת זוג של חייל מילואים, מדמיינת לעצמה דפיקה בדלת שבו מודיעים לה על התרחיש הרע ביותר. לאחר שהיא חושבת שכך יכול לקרות, היא חשה חרדה משתקת שלא תשתחרר עד אשר בן זוגה יחזור הביתה.

ההמלצה היא לנסות שני דברים. האחד לחשוב לרגע מה תפקידו של בן הזוג? האם הוא לוחם? האם הוא באזור מסוכן? מה הוא מספר על תפקידו במערך הצבאי? האם הוא בסכנת חיים מתמדת? יתכן מאוד ומרבית השאלות יקבלו תשובה שלילית, והן יאפשרו להוריד את מפלס החרדה שהרי נראה שהסיכון לפגיעה הוא נמוך יותר. הדבר השני הוא לנסות לייצר מחשבות אופטימיות. אישה שתצליח לייצר מחשבות שבן זוגה יחזור בשלום ושבמהרה חייהם יחזרו למסלולם, ואולי אפילו למסלול טוב יותר, תגרום לרמת הלחץ לרדת. חשוב לזכור שמחשבה מייצרת מציאות.

איך להירגע?

עם ישראל חברים-אחת התכונות היפות של העם שלנו, היא שברגעים קשים אנו פותחים את מלוא הלב אחד כלפי השני. לכן זה הזמן לשתף את משפחתך, חבריך, או איש מקצוע בתחושות שלך. לשוחח ולהציף את הדברים, להתבונן יחדיו על התחושות ולהתמודד ביחד עם הקושי.

תתנתקי ותנשמי-מלחמה בעידן המדיה היא מהירה ובעיקר אינטנסיבית. היא סובבת סביבנו בכל פינה. מרבית האנשים נוטים לקחת כמה צעדים אחורה כשיש להם מצב חירום בחיים, כדי להתבונן, להתאושש ולעיתים גם כדי לברוח. כמובן שחשוב שנדע מה קורה, אך לעיתים הידע הזה עוצר את הנשימה לפרקים ארוכים מידי. זה בדיוק הזמן להתנתק לזמן מה מהתקשורת, לנשום עמוק ולעסוק במשהו שעושה טוב. זוהי לא בריחה מהמציאות אלא מנגנון של ייצור כוחות חדשים.

דף ועט יעשו סדר- כשיש תחושה של הצפת רגשות, אחד הדברים שמאפשרים לעשות סדר בהן, היא כתיבה. קחי דף ועט ותתחילי לכתוב. תוך כדי כתיבה יש בדרך כלל הקלה מכך שהדברים יוצאים החוצה, ולעיתים אנו מצליחים לעשות סדר בתחושות ומבינים דברים חדשים.

שתפי סטטוס בפייבוק-הרשת מלאה בקבוצות תמיכה ותמיד נחמד לדבר עם כאלו שנמצאות באותו מקום. בנוסף, קבוצת החברים ברשת החברתית תאפשר לך להתגבר ולו מעט על הדכדוך והגעגוע ותקיף אותך בחום הדרוש.

הכל נכנס לפרופורציה-הנה משהו קצת מעודד: רבים מאיתנו ביום יום כועסים ורבים עם בני הזוג על שטויות ואפילו חושבים על פרידה, אבל כעת כשבן הזוג עולה על מדים ונמצא רחוק מאיתנו, פתאום כל הכעס נעלם. עכשיו זה לא משנה מי מוריד את הזבל ולמה הוא אף פעם לא עושה כלים. כל הריבים והעצבים נכנסים קצת לפרופורציה. אז שניה אחרי ש"עמוד ענן" יגמר ורגע לפני שתחזרו לשגרת הוויכוחים, מומלץ לעשות חשבון נפש ולהחליט שיש דברים שאפשר לוותר ולהתפשר עליהם. כשהוא יחזור הביתה, את תחכי לו מאושרת, יודעת שמכאן הזוגיות יכולה רק לצמוח.

דנה פלדמן טסלר היא מגשרת ויועצת זוגית. ליצירת קשר עם דנה לחצו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully