וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמה על החמות

דנה פלדמן טסלר

28.10.2012 / 8:51

את והאמא של בעלך לא בדיוק חברות טובות? היועצת והמגשרת הזוגית, דנה פלדמן טסלר, עם כל הטיפים איך להסתדר עם החמות

לימור פוגשת את יעל ברחוב ומבחינה שהיא מלאה בשריטות. "מה קרה לך?" היא שואלת. יעל עונה: "היום קברתי את חמותי". לימור תוהה: "אבל מאיפה כל השריטות?". עונה לה יעל: "היא התנגדה".
כמות הבדיחות על מערכות יחסים של כלה או חתן מול החמות היא אין סופית. מדור לדור, בכל רחבי היקום, עוברים סיפורי אימה על מערכות היחסים עם האמא של הבעל או האישה, אבל הסיפור שלכם יכול להיות אחרת. לפניכם כמה טיפים שיכולים לעזור לכם להשכין שלום עם החמות:

תקשורת: גם במערכת היחסים הזאת הדבר החשוב ביותר הוא תקשורת טובה. בדרך כלל כשיש בעיה מעדיפים להימנע ממנה או לחילופין לערוך שיחה דרך גורם שלישי – בן/ת הזוג. התנהלות כזו היא פשוטה וקלה לכל הצדדים, אך היא לא באמת עובדת. כדי לפתור בעיות ולהפיג מתחים יש לנהל תקשורת ישרה, קצרה ומדויקת.
ברמה הפרקטית כשיש בעיה ומשהו מציק לכם ,בדקו ביניכם לבין עצמכם מה בדיוק מציק ומה הייתם רוצים לשנות וסכמו זאת בשורות קצרות. פנו לחמות ובקשו ממנה לנהל שיחה על הנושאים שמציקים. חשוב מאוד שתציגו מולה רק את השורות הקצרות שממצות ומסכמות את התחושות שלכם. אין טעם עכשיו לדבר על כל אוסף הכעסים שלכם שאתם אוספים כבר כמה שנים טובות. ככל שהשיחה תהיה קצרה וממוקדת כך יש סיכוי לסיים אותה באווירה טובה.

הורדת ציפיות: חתנים וכלות רבים מעידים על אכזבות מהחמות שלהם. הם בדרך כלל מצפים לעזרה כלכלית, עזרה עם הילדים ועוד, וכאשר העזרה לא מגיעה או מגיעה לא באופן שהם ציפו לו הם ממהרים להתאכזב. לכן גם פה חשוב מצד אחד להגדיר במדויק את העזרה שאתם צריכים, למשל "נשמח לעזרה של בייביסיטר פעם בשבוע" מאשר פניה לבן/ת הזוג בשאלה: "למה אמא שלך לא באה פעם בשבוע לשמור על הילד?" ומצד שני חשוב ביותר לזכור שהחמות לא באמת חייבים לעזור לכם. לא כלכלית, לא עם הילדים ולא בשום דבר אחר. כן, אפילו אם יש לה את היכולת לסייע היא לא מחויבת לעשות זאת. זה עניין של תפיסה והסתכלות שונה ולכן כדאי ונכון להוריד ציפיות בצורה משמעותית כך גם האכזבות יקטנו.

דעו את הגבול: למרות הטיפ הקודם, מרבית החמיות נוטות לעזור בדרך כזאת או אחרת לבני הזוג. משום שיש להן את הצורך להיות בקשר טוב עמם. לא פעם הן עוזרות עד קצה גבול היכולת שלהן, מחוסר נעימות ובעיקר מרצון לשמור על טיב הקשר. לכן שימו לב שאתם לא עוברים את הגבול. נסו לזהות מתי אתם מתחילים למתוח את הגבול ומתי החמות אומרת כן מחוסר נעימות. כשהחמות עוזרת רק כי לא נעים לה, זהו סימפטום ראשון ליצירת מתח מיותר באוויר.

אילוסטרציה. ShutterStock
שוחחו על מה שמציק לכם. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

שימו גבול: החמות שלכם רוצה הכי טוב בשבילכם, היא תעזור ותחבק שצריך ותגיד את דעתה גם שלא צריך. אם התנהגות שלה מחבקת מדי, ואתם מרגישים לא כל כך בנוח, זה בדיוק הזמן לשים גבול. שתפו אותה שההתנהגות שלה היא חודרנית מידי והייתם מצפים ממנה לקחת צעד אחורה. יש סיכוי מאוד גדול שהיא תיקח אותו אם רק תזכירו לה שגם היא הייתה פעם כלה ובטח גם לה היה קצת פחות נעים שנכנסו לה בצורה כזאת או אחרת לחיים. יתכן מאוד שתשמעו פתאום נפילת אסימון.

תתלוננו אצל גורם זר: למי אין תלונות על החמות? לכל אחד יש לפחות משהו קטנטן להגיד. כמובן שהכי קל ונוח הוא להתלונן אצל בן/ת הזוג. אם זאת הקפידו להמנע מכך! בני הזוג לא באמת יכולים לשנות או "לחנך" את אמם, והתלונות האלו רק יוצרות אצלם תסכול. עם זאת הוצאת קיטור היא הכרחית ולמזלנו לכל אחד יש איזה חבר/ה שישמח מאוד לשמוע את כל התלונות על החמות שלכם ובמקביל ישתף אתכם בתלונות על החמות הפרטית שלו. נושא החמיות יכול להחזיק עבורכם אין ספור שיחות ועל הדרך חסכתם מריבה עם בן/ת הזוג.

טיפ אחרון לחמות: את בטוח זוכרת שגם את היית פעם כלה. ובטח יש לך אין ספור סיפורים על היחסים שלך ושל החמות שלך. כמה סבלת ועד כמה לא הבנת מדוע היא מתנהגת כך. אז עכשיו את חמות ויש לך את היכולת לעשות אחרת. בפעם הבאה שאת נכנסת לסיטואציה לא נעימה עם הכלה שלך תזכרי מה את הרגשת שהיית כלה.

דנה פלדמן טסלר היא יועצת ומגשרת זוגית. ליצירת קשר עם דנה לחצו כאן

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
חמות. ShutterStock
תזכירו לה שגם פעם היא הייתה כלה. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully