וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטרה: להיגמל מפורנו

18.6.2015 / 19:28

כתבנו התנסה בשבועיים תמימים בלי פורנו. העצבים, ההשמנה והשינה לימדו אותו משהו על התלות שפיתח בבחורות וירטואליות. עד ששוחח עם מכורים אמיתיים שאיבדו זוגיות ועבודה - וקיבל פרופורציות

לפני בערך 15 שנה, כשהייתי בכיתה ח', ההורים שלי התחברו לאינטרנט. כמו כולם היה לי אייסיקיו, כמו כולם הייתי מבלה שעות בצ'אט של MIRC, וכמו כולם ביליתי שעות מול המחשב. הכל היה בסדר, עד שחבר מהכיתה סיפר לי על אתר שיש בו תמונות של בחורות ערומות. "יש שם אפילו את הספייס גירלז בלי בגדים" הוא סיפר בהתלהבות, והשאר היסטוריה. באותו יום גלשתי באינטרנט ונדהמתי. יותר לא הייתי צריך לנסות לדמיין איך נראות בחורות ערומות שלא על גבי נייר עיתון. הן היו שם מולי, במלוא תפארתן על מסך המחשב. כמובן שלא יכולתי להתעלם מהעובדה שהפנים של בייבי ספייס היו לבנות כקיר, בעוד הגוף שלה היה הרבה יותר כהה, אבל לא היה אכפת לי. ראש מודבק, גוף מודבק, זה לא משנה. היו שם ציצים. ומשם הכל המשיך במדרון חלקלק.

כשהייתי בבית הספר, חשבתי על השעה שבה אגיע הביתה ואראה פורנו. כשהגעתי הביתה וצפיתי בפורנו, חשבתי על איך בלילה אני שוב אסתכל בתמונות. זו הייתה שגרת החיים שלי כשהייתי בחטיבה. כשהזמן המשיך לעבור, הבנתי שתמונות הן לחובבנים, וגיליתי את עולם הסרטים והסרטונים. פתאום הבחורות קיבלו הבעות, תנועות וקולות, ויכולתי לדמיין בקלות איך הן ממש נמצאות איתי בחדר ברגעיי האינטימיים.

מרגישים בודדים? כנסו לכאן

אילוסטרציה. ShutterStock
לא צריך עוד לדמיין איך בחורות עירומות נראות. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

בכל שניה 30,000 איש צופים בפורנו

השנים חלפו, הפורנו הפך להיות חלק משגרת היומיום שלי, ועם הזמן גם הבנתי שאני לא לבד. האתר onlineschools מצא כמה נתונים בלתי נתפסים: 25% מכלל החיפושים באינטרנט הם של פורנו (זה אומר בערך 68 מיליון חיפושים ביום. רק של פורנו!) 40 מיליון אמריקאים צופים בפורנו דרך קבע, ובכל שניה נתונה צופים בפורנו באינטרנט כמעט 30,000 אנשים. רובם גברים, אגב.

לאחרונה התחלתי לדאוג: יכול להיות שאני מכור לפורנו? זה הפחיד אותי. אין סיכוי שאני מכור לפורנו, אני הרי יכול להפסיק מתי שאני רוצה. אולי. יש רק דרך אחת לבדוק. כמו אדם שמעשן ומחליט יום אחד להפסיק, החלטתי גם אני שהגיע הרגע להוכיח לעצמי שאיני מכור, לנצל את הזמן הפנוי שלי לדברים אחרים, ולמצוא לעצמי מערכת יחסים אמיתית, עם בחורה בשר ודם ולא כזאת שעשוייה מפיקסלים. שבועיים בלי פורנו, זה מה שהקצבתי לעצמי. אם אצליח להיות שבועיים בלי פורנו, אני מאמין שאצליח להיגמל ממנו לגמרי, או לפחות לצמצם את השימוש בו למינימום. שבועיים אולי נשמעים מעט מאוד זמן, אבל התכוננתי לכך שיהיה קשה.

רוצים למצוא זוגיות? לחצו כאן

אינפוגרפיקה- פורנו. עיבוד תמונה
אינפוגרפיקה- פורנו/עיבוד תמונה

"הפורנו מרגיע אותי"

כדי לבדוק אם אני באמת מכור לפורנו או סתם נהנה לצפות בו מדי פעם, החלטתי לפנות לגורמים חיצוניים שיעזרו לי להבין יותר טוב את העניין. חשבתי שאם אדבר עם מישהו שבאמת מכור לפורנו, אני אוכל להרגיש יותר טוב עם הרגלי הצריכה שלי, ובאותה הזדמנות גם לוודא שאני לא מתאים לפרופיל ההתמכרותי.

"הכל התחיל בחטיבה, כשחבר הביא לי קלטת וידאו עם "סרטים של סקס", כמו שהוא קרא להם אז", מספר אבי שמגדיר את עצמו כמכור לפורנו. "מה שהופך אותי למכור היא הצפייה האינסופית, האיסוף של הסרטים, התעדכנות בחדשות בפורנו וההכרה של הסצנה בארץ ובחו"ל. אין סיכוי שאני לא רואה לפחות שעה פורנו ביום", הוא מוסיף. לאבי יש 8 טרה בייט (8,000 ג'יגה) של סרטי פורנו, והוא מעיד כי אף אחד לא יודע על ההתמכרות שלו, אפילו לא אשתו. כן, אבי נשוי. הוא בן 30 פלוס, מנהל חיים נורמליים לגמרי כמתכנת בחברת הייטק גדולה, ויש לו גם ילד בן חמש. "הפורנו הוא כמו תרפיה בעיסוק בשבילי. יש כאלה שמצטרפים לחוג תפירה, אני צופה ומנתח סצנות מין", הוא מספר, וממשיך: "אני אוהב פורנו כי זה מרגיע אותי מלחצי היומיום. זה סוג של התנתקות שאין לה הסבר".

גבר מול מחשב בחושך. ShutterStock
אף אחד לא יודע על ההתמכרות שלי. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

אין הבדל בין התמכרות לפורנו לבין התמכרות לסמים

אמנם אבי מגדיר את עצמו מכור ואני לא, אבל יכולתי לזהות גמה קווי דמיון. דווקא בשל כך, היה לי חשוב עוד יותר לדבוק בהחלטה להתנזר במשך שבועיים. והייתי רציני מאוד. היומיים-שלושה הראשונים היו לי די מוזרים. ניסיתי למנוע מעצמי להקליד כתובות של אתרים מוכרים לי, שהפכו להיות בית שני עבורי בשנים האחרונות. השתדלתי להתעסק בדברים אחרים, אכלתי יותר מהרגיל והייתי קצת עצבני. מאוד רציתי לצפות בפורנו, אבל לא יכולתי. בלילות הטרידו אותי מחשבות. מה זה אומר עליי אם אחרי יומיים בלי פורנו אני מתחיל להתגעגע אליו? פחדתי שאולי אני מכור לפורנו אבל לא מוכן להודות בכך. כבר שמעתי סיפורים על אנשים שצרכו פורנו בכמויות מטורפות, ורק בדיעבד התברר להם שהם מכורים. שהיו צריכים לטפל בזה בשלב מוקדם יותר. יכול להיות שאני אחד מהם?

בניגוד למכורים לאלכוהול או לסמים, למכורים לפורנו אין סממנים חיצוניים מובהקים להתמכרות, ולכן היה נהוג לזלזל בעבר בתופעה. מחקר של אוניברסיטת קיימברידג' שפורסם לפני שנה שינה את התפיסה הזאת, והראה כי אין הבדל בין התמכרות לפורנו לבין התמכרות לסמים, וכי מדובר בהתמכרות לכל דבר. גם אבי נראה רגיל לגמרי, ובלתי אפשרי לדעת שהוא אדם מכור. זה יכול להיות קצת מבלבל. איך אפשר לדעת אם אתה מכור או לא?

אילוסטרציה. ShutterStock
ביומיים הראשוניים הייתי עצבני. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

"הבנתי שאני מכור רק כששמתי לב שאני מוריד כמויות עצומות של פורנו, אבל לא באמת צופה בהכל", מספר אבי. "זה לא שהתעלמתי מזה. פעם סיפרת על זה לפסיכולוגית שלי, והיא הציעה לי להיגמל ולשרוף את כל הכוננים והדיסקים, אבל אני לא יכולתי לעשות את זה".

אם התמכרות לסמים ולפורנו היא זהה, יכול להיות שיש אנשים שהפורנו הרס להם את החיים? למרות החיבה הרבה שלי לפורנו אני לא חושב שאני דומה לאבי. אין לי בת זוג שאני מסתיר ממנה את ההרגל, אין לי מאגרים אינסופיים של פורנו שאני מאחסן על המחשב. אולי אני לא מכור אחרי הכל? הרגשתי שאני צריך תשובות אמיתיות.

"ההגדרה של התמכרות היא כאשר מושא ההתמכרות משתלט עליי ואני לא שולט בו", מספרת לי אינה ארצי. ארצי היא פסיכותרפיסטית ומתמחה בטיפול בהתמכרויות. היא גם מנהלת את תחום ההתמכרויות במרכז ד"ר טל, ואולי אצלה אמצא תשובה. "קשה להגדיר התמכרות לפורנו משום שמדובר בהתמכרות נורמטיבית ומקובלת, והמון אנשים צורכים פורנו בצורה קבועה" מוסיפה ארצי ונוטעת בי תחושת הקלה, אבל אז מיד מוסיפה ש"יש לזכור שמדובר בהתמכרות כמו כל התמכרות, שנוגעת לצרכים הראשוניים והבסיסיים של האדם".

פורנוגרפיה. ShutterStock
התמכרות לפורנו נוגעת לצרכים הראשוניים והבסיסיים של האדם. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

"אני לא מסוגל לנהל מערכת יחסים"

אפשר לטעות ולחשוב שמכיוון שאבי מנהל אורח חיים נורמטיבי הוא לא מייצג פרופיל נפוץ של מכור לפורנו, אבל ארצי טוענת כי למכורים לפורנו אין פרופיל מסויים, וכי מדובר בקשת רחבה הכוללת ילדים בני 15, מבוגרים נשואים, רווקים, ובאופן כללי אנשים נורמטיביים לחלוטין. אנשים רגילים ממש כמוני? יכול להיות. כי השבוע הראשון של הגמילה היה לי קשה מאוד. אם חשבתי שבשלושת הימים הראשונים הייתי עצבני, כשהגיע אמצע השבוע כבר הייתי בלתי נסבל. ממש נזכרתי באבא שלי כשהוא נגמל מסיגריות בעבר. בסוף השבוע הראשון להתנזרות מפורנו גם שמתי לב שעליתי שלושה קילו. במקום הפורנו אכלתי המון חטיפים ומתוקים, וגם ישנתי יותר מהרגיל. הרגשתי שאני צריך לברוח, ורק שכשאני ישן אני לא מתגעגע לפורנו. לא הייתי בטוח שיש לי כוח לעבור עוד שבוע כזה. מה שכן, אני חייב להודות שלמרות שהיה לי קשה, כל הדיבורים על התמכרות הורידו לי קצת את החשק, ולכן רציתי עוד מישהו שמכור כדי לדבר איתו על הנושא.

"תאמין לי, אם הייתי יכול לחיות בתקופה בלי אינטרנט, הייתי עושה את זה בלי לחשוב פעמיים", מספר לי בדמעות שי. למרות שהוא בן 25, מעולם לא הייתה לו חברה, והוא מכור לפורנו כמעט 10 שנים. "התחלתי כמו כולם, עם סתם תמונות של בחורות ערומות", מספר לי שי, "אבל מהר מאוד עברתי לצפייה בסרטים, ומשם הכל רק הדרדר", הוא מוסיף. שי לא מסוגל להיות בזוגיות רגילה, כי הוא מרגיש שזה ישעמם אותו, וכי אין לו מושג איך לפנות לבחורה בחיים האמיתיים. "במחשב אני רגיל שהכל זמין. כל מה שאי פעם חלמתי ופינטזתי עליו נמצא במרחק קליק אחד, ובמשך הרבה מאוד זמן הרגשתי שאני לא צריך חברה או זוגיות", שי חושף בפניי. "אבל עכשיו אני מבין שזה עשה לי רק נזק. אם אני פוגש מישהי, כל מה שאני יכול לחשוב עליו זה אם יש סיכוי שהיא תסכים לעשות דברים כמו בפורנו, ואני יודע שזה חולני ולא תקין, אבל אני לא שולט בזה", הוא ממשיך.

ההתמכרות של שי כל-כך חזקה, שהוא אפילו לא יכול למצוא עבודה, משום שהצפייה בפורנו תופסת חלק עיקרי בסדר היום שלו. אחרי הצבא הוא עבד קצת במשרד פרסום, אבל הבוס תפס אותו צופה בפורנו בזמן העבודה, ופיטר אותו. הוא מאוד רוצה להיגמל, אבל לא יודע מה לעשות. כשסיפרתי לו על עצמי הוא קצת גיחך ואמר שהוא לא חושב שאני מכור לפורנו, אלא סתם מקדיש לזה זמן מדי פעם. אולי הוא באמת התכוון לזה, ואולי הוא מנסה לנחם אותי. אני לא יודע.

אילוסטרציה. ShutterStock
לא מסוגל להיות בזוגיות רגילה. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

כשהפורנו מנהל לך את החיים

ההבדל בין אבי לשי הוא שבזמן שאבי חי עם ההתמכרות שלו בשלום, שי היה עושה הכל כדי להיפטר ממנה. אם הפגישה עם אבי הדירה שינה מעיניי, הפגישה עם שי יצרה אצלי כמעט טראומה.

באופן מפתיע, השבוע השני להתנזרות התחיל בנימה הרבה יותר קלה. הפחד ממה שהתמכרות יכולה לעולל לי כנראה עשה את שלו, והרגשתי שאני מסתגל לאט לאט למצב החדש, ואפילו אוהב אותו. אולי עדיף ככה. גם אבי וגם שי התחילו כמוני, ומי יכול להבטיח לי שלא אגיע לאן שהם הגיעו?

"כאשר בן אדם מתחיל לבסס את עצמו דרך פורנו, וכאשר הוא בורח ומחליף אינטימיות אמיתית בלשבת מול המחשב, בעצם אז מתחילה הבעיה" מסבירה לי אינה ארצי הפסיכותרפיסטית. "מי שמכור לפורנו לא נהנה מזה, זה מנהל אותו", היא ממשיכה. "מכור לפורנו לא נהנה מפורנו, אלא הוא תלוי בו. כל החיים שלו מסתובבים סביב זה".

עד השיחה עם ארצי המטפלת, חשבתי שאני מנהל את הפורנו, ולא ההיפך. אחרי שניים עשר יום בלי פורנו, אני חש שיכול להיות שטעיתי. אמנם הפורנו מעולם לא היווה עבורי אלטרנטיבה לאינטראקציה אנושית או בריחה מהחיים האמיתיים, אבל עובדה שקשה לי בלעדיו, ועובדה שגם לקראת תום תקופת ההתנזרות עדיין יש לי מדי פעם הרהורי כפירה, גם אם הם נעלמים מיד כשאני מזכיר לעצמי את הסיפור של אבי.

אישה סקסית. ShutterStock
המכורים לפורנו לא באמת נהנים ממנו. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

אפשר לטפל בהתמכרות

יתכן שאני מבלבל התמכרות עם הרגל. קשה לי בלי הפורנו, אבל האם זה בהכרח אומר שאני מכור? אני חושב שהייתי מגיב באופן דומה אם הייתי גוזר על עצמי שבועיים בלי שוקולד. אני אוכל שוקולד לפחות 3 פעמים ביום, ומרגיש שאני לא יכול בלעדיו. זה אומר שאני מכור לשוקולד? כנראה שלא ואלו חדשות טובות. אבל לא מעט אנשים כן מכורים לפורנו. איך ניתן לסייע להם?

"אפשר לטפל בהתמכרות לפורנו ויש פתרון למכורים. כמו בכל התמכרות, נדרש רצון של מטופל לבוא ולהגיד שהוא מכור, שהוא מבין שהוא חסר אונים מול המחלה ושהמחלה גדולה ממנו", מרגיעה ארצי את המכורים. "ההתייחסות להתמכרות היא כאל מחלה כרונית, שעם תחזוקה נכונה יכולה להעלות את איכות החיים של האדם", היא מסבירה.

אילוסטרציה. ShutterStock
כדי לטפל בבעיה יש להודות בהתמכרות. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

מה זה אומר עלינו?

בתום שבועיים בלי פורנו, ואחרי מסע ארוך של שיחות עם מכורים ועם מטפלת במכורים, אני יכול לסכם ולומר שאני שמח. ההתחלה הייתה בלתי נסבלת, אבל באמצע השבוע השני שטף אותי גל של פחד מהול בהבנה שכנראה שבפורנו יש גם צד אפל. מי שמרגיש שהוא יכול לצפות בו לעיתים רחוקות, נפלא. אני מרגיש שאצלי זה הכל או כלום, ושאם אני לא רוצה שהפורנו ינהל לי את שגרת היום, עדיף לי בלעדיו. במבט מפוכח יותר אני גם חושש ממה שהפורנו עלול לעשות לנו. כשהחיפושים הפופולריים ביותר בגוגל הם לנושאים כמו Mom, Teens, Teacher, זה אומר עלינו משהו כחברה. פנטזיות זה נחמד ואפילו בריא, אבל כשהגבול בין פנטזיה למציאות מטשטש, וכשכל בחורה ברחוב גורמת לך לתהות אם היא מסכימה לאנאלי, שלישייה או אם אמא שלה תסכים לשכב איתך, יש בעיה. אני נגמלתי. ואתם?

לחצו כאן לכתבות נוספות

יאיר לביא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    8
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully