וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצילו! זוגיות במשבר

20.1.2014 / 9:31

מתלבטים אם לפנות לייעוץ זוגי? בדקנו האם ייעוץ באמת עובד ויכול להציל קשר שנמצא במשבר

עד היום חוויתי רק מערכות יחסים קצרות. כשזה לא עבד, חתכתי. מעולם לא חשבתי לפנות לייעוץ זוגי. אולי כי לא האמנתי בזה, אולי אלו המחירים שהבהילו אותי ואולי זה החשש להיחשף בחולשותיי. לא חסרים התירוצים שגרמו לי להמשיך לחפש, כי הרי יש עוד הרבה דגים בים. עברו השנים, הדגים הגדולים נתפסו על ידי אחרים והפיתיון שלי נשאר בעינו. תהיתי על מערכות היחסים האחרונות שלי: אולי ויתרתי מהר מדי? אולי לא היו ברשותי מספיק כלים כדי להתמודד עם הבעיות? פניתי להולי הברי, יועצת זוגית מוסמכת, כדי להבין איפה שגיתי.

"כל אחד משתמש בכלים שהוא רכש מהוריו, מחבריו ומסביבתו הקרובה. השימוש בהם לא תמיד נכון מול בת הזוג. בטיפול הזוגי אנו מתעסקים בראייה קדימה מתוך למידה מהעבר. אם טעויות היו וחזרו, כנראה שמדובר בדפוס התנהגותי שגוי שיש לטפל בו". אומרת הברי.

אל תישארו לבד, צאו לדייט עוד הערב

ייעוץ זוגי: למי זה טוב?

אחת הסיבות שמנעו ממני לחשוב על פנייה לייעוץ זוגי היא החוסר רצון לשתף, ולפי הברי, זאת אחת "התקלות" הקיימות בזוגיות: "חשוב לשתף, וערך זה נרכש תוך כדי תהליך הייעוץ. זמן הוא פקטור חשוב פה, ובדרך כלל כבר בהתחלה נעשית החשיפה מרצונו של המטופל בלבד. ברגע שתשתף, תרגיש תחושה של שחרור".

אני כרגע לבד. האם אני יכול לבוא לייעוץ זוגי כשאני הכי רחוק עכשיו מזוגיות?
"בהחלט. אדם רוצה לזמן זוגיות לחייו וכשהוא חש בודד, עליו לדעת להשתמש בחוזקים שלו, להעריך את עצמו נכון ולהיות בטוח בעצמו. ההליך הזוגי נכון גם ליחיד".

ניסיתי להבין מה באמת קורה במפגשי הייעוץ הזוגי, והברי ניסתה להסביר: "השיטה בה אני משתמשת היא שיטת המרתון הזוגי, בה אני פותחת ערוץ תקשורת נכון בין בני הזוג המאפשר להם לדבר על כל הקשיים. ההליך נטמע תוך 10 עד 12 מפגשים לכל היותר. הנוסחה היא אחת וכשמבינים אותה, משתמשים בה באופן רציף. זה כמו ללמוד את לוח הכפל ולהשתמש בו בכל תרגיל מתמטי".

אני מקבל גם תרגילים הביתה?
"כן. הזוג או היחיד מקבל משימות בהן עליו להשתדל להתאמן יום-יום. אם צריך ללמוד לסלוח, צריך לתרגל זאת גם מול אנשים אחרים".

מה דעתך על אנשים שמעדיפים לא לפנות לייעוץ זוגי בגלל העניין הכספי? בואי נודה, זה יקר.
"כמו שאנשים משלמים על מכון כושר או על בגדים וזה עושה להם טוב חיצונית, גם על טיפול ברגש יש לשלם. לא כולם דוגלים בזה ולא כולם מבינים עד כמה זה חשוב לטפל בנפש שלנו".

אילוסטרציה. ShutterStock
הזוג מקבל עליו משימות. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

האם ניתן להציל כל זוגיות?

כוונות טובות תמיד יש, אך לפעמים זה לא מספיק. בחיי הקצרים נקלעתי למערכות יחסים שסופם היה בלתי נמנע. גם אם הייתי מתעורר בוקר אחד ומגלה שזו בר רפאלי ששוכבת לצידי במיטה, הייתי עושה ליאו ומאבד את הדבר היפה בעולם, רק כי זה פשוט לא באמת עובד בינינו. עניין אותי לדעת האם כל זוגיות במשבר ניתנת לתיקון? או שאולי לפעמים פשוט אין דרך חזרה?

"בכל מערכת יחסים נפגשים שני אנשים מרקעים שונים. הם מביאים איתם שק של היסטוריה, ולשניהם רצון משותף- זוגיות. אך האם זה נכון להיות יחד בכל מחיר?" מעלה בפניי הברי את הסוגיה, "כשבאים לייעוץ זוגי המטרה היא להחזיר את האש שאבדה. אם ישנו בסיס מספיק רחב, היא תחזור. הצלחתו של ייעוץ זוגי נמדדת ברמה האישית. כל אחד צריך למצוא את המקום שלו בתוך הזוגיות ולהבין אם היא בכלל מתאימה לו. זוג שהגיע אליי לשלום בית, גילה לבדו שזה כבר לא זה. הם נפרדו והקימו כל אחד מהם זוגיות חדשה וטובה. זו הצלחה לא פחות גדולה בעיניי".

כשאת רואה שזה לא עובד, את ממליצה להם להיפרד?
"לא. התפקיד שלי הוא להיות המקשרת ביניהם. אני ניטראלית לחלוטין".

ויש באמת דרך להציל זוגיות גוססת?
"תופתע, אבל כן. רוב הזוגות מגיעים אליי במצב נואש. הרי טיבו של אדם הוא לדחות, ולא פעם הגיע אליי זוג שהחליט להיפרד. במהלך הפגישות הם קילפו את האגו והניעו עצמם מעמדתם. היום הם חווים קשר מכיל, אוהב, פחות זוכר ויותר סולח".

מדבריה של הולי זה נשמע נורא קל, אבל היא דואגת להבהיר לי שהמטופלים נמצאים לפעמים במצבים נפשיים לא פשוטים בכלל, "אנשים מגיעים לפעמים למקרים של כעס, צעקות ובכי. ברגע שאתה מצליח להגיע לשורש, שם מגיע הכאב. הם מתפוצצים, קמים, יוצאים מהחדר, נרגעים וחוזרים. ברוב המקרים, שם חל השינוי לטובה".

נניח ואני נמצא במערכת יחסים בעייתית. מתי צריך ליפול לנו האסימון שזה הזמן לפנות אליך?
"טובה שעה קודם".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אילוסטרציה. ShutterStock
המטופלים מגיעים לפעמים למצבים נפשיים לא פשוטים. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

ייעוץ זוגי: האם זה באמת עובד?

מאחר שאין חכם כבעל ניסיון, שוחחתי עם נטע בת ה-31, שלמרות מפגשי הייעוץ לא הצליחה להציל את נישואייה, ועם רועי בן ה-28, שחווה זוגיות בריאה יותר, לטענתו, מאז עבר עם בת זוגו את הטיפול.

נטע, למה זה לא הצליח לכם?
"כנראה שזה היה מאוחר מדי בשבילנו. היו דברים שלא היו ניתנים לגישור. הבנתי תוך כדי הייעוץ שוויתרתי על העקרונות שלי, שביטלתי את עצמי בנישואים האלה".

את מצטערת שזה נגמר ככה?
"בזמנו הצטערתי. כרגע אני נמצאת בזוגיות חדשה ואני מאושרת".

אז הייעוץ לא תרם לך?
"הוא לא תרם לנישואים שלנו, אבל הוא כן תרם לי אישית. יצאתי מחוזקת ואני משתמשת במה שלמדתי אז בזוגיות הנוכחית שלי".

רועי, אצלך זה הצליח. איך אתה מתאר את חווית הייעוץ הזוגי?
"מפתיעה. מיוחדת. זה משהו שהשתלם לנו בגדול, למרות שגם אני שקלתי את זה בהתחלה".

שקלת?
"חששתי שזה יפתח דברים שלא רציתי לפתוח. עם הזמן הבנתי שצריך לספר הכל. מודה שהרגשתי גם צורך להוכיח שזה אפשרי, ושנתתי את כל כולי לתהליך הזה".

אתה מאמין שלולא העזרה הזאת הייתם נפרדים?
"לא יודע. אולי כן. היינו במשבר מאוד גדול ולא דיברנו. רק במפגשים היינו מסוגלים לדבר על הבעיות שלנו. כמו קסם כזה".

הידעת? שליש מהזוגות מצאו אהבה און ליין! מצאו את שלכם

אילוסטרציה. ShutterStock
רק במפגשי הייעוץ היינו מסוגלים לדבר על הבעיות. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully