וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אהבה על ארבע

5.8.2013 / 8:37

מסתבר שבעלי חיים יכולים לעשות נפלא למערכת היחסים שלכם. לפניכם מה שצריך לדעת על גידול בעל חיים והכנסת פרטנר שלישי ופרוותי לזוגיות

הוא מקסים, חמוד ונאמן, אוהב אותך ללא תנאי ותמיד ישמור עלייך. לא מותק, אנחנו לא מדברים על הגבר שלך, אלא על כלב, יצור שהולך על ארבע ועשוי לעשות לך רק טוב לזוגיות. אם אתם זוג צעיר שמתכנן יום אחד להביא ילד לעולם, הטיפול בבעל חיים יכול להיות הכנה נהדרת לפני שתהפכו להורים. ממש כמו תינוק, גם כלב וחתול הם חסרי אונים, זקוקים לתשומת לב, פינוקים והרבה דאגה, כך שגידול בעל חיים בבית הוא צעד שיאמן אתכם להורות מבלי הצורך להזמין את "סופר נני".

אז האם לאמץ כלב או חתול, איך מחליטים ביחד על הטיפול והאילוף, מה קורה כשיש תחרות על תשומת הלב בין בעל החיים לבני הזוג, וכיצד מחלקים את מטלות גידול בעל החיים מבלי לריב? פגשנו את הווטרינר ד"ר דיוויד רוזנבלט, כדי שייתן לנו את כל התשובות.

כלב או חתול?

"חשוב לזכור שחיית מחמד זה לא צעצוע. זו מחויבות ארוכה. צריך ללכת איתו לרופא, לתת לו חיסונים ומזון ברמה גבוהה". אומר ד"ר רוזנבלט. "לפני שמאמצים חתול או כלב צריך לחשוב טוב אם אתם בנויים לזה. יש הרבה אנשים שנוטשים את בעל החיים שלהם כשהם טסים לחו"ל ומשאירים אותו בשדה התעופה. גם אם החלטתם שאתם לא מסתדרים עם בעל החיים, מסרו אותו לאימוץ באחת מהעמותות. רק אל תנטשו אותו".

איך מגיעים ביחד להחלטה איזה בעל חיים לגדל?
"באופן כללי כלבים מתאימים יותר לגברים, משום שממש כמוהם הם לא מתוחכמים ונחושים להגיע למטרה, וחתולים באופיים מתאימים יותר לנשים, שהן מתפנקות ומתוחכמות. במידה ואתם זוג שגר ביחד, ומתלבטים האם לאמץ כלב או חתול, ובאיזה גזע לבחור, מומלץ להתייעץ עם ווטרינר. השאלה איזה בעל חיים יתאים לכם קשורה להרבה גורמים: האם אתם גרים באזור עירוני או כפרי, מה סגנון החיים שלכם, האם אתם יוצאים לעיתים קרובות לבילויים וחופשות ומה שעות העבודה שלכם. חתול למשל, יכול להישאר יותר שעות לבד לעומת כלב. בחירת הגזע קשורה לגודל הכלב והאם הגודל מתאים לצרכים שלכם. למשל אם אתם מעוניינים בכלב לצורך שמירה, עדיף לבחור בכלבים גדולים. ישנם גזעים שבאים בכל הגדלים- אם יש לכם משיכה לכלב פודל למשל, תוכלו לגדל פודל צעצוע, פודל קטן, פודל סטנדרטי או פודל ענק, וכך גם בגזע של שנאוצרים ופינצ'רים. בחירת הגזע תלויה גם בגודל התקציב- ככל שהכלב גדול יותר כך הוא צורך יותר מזון, מה שאומר שישנן יותר עלויות. כך או כך, אני ממליץ ללכת לעמותות בעלי החיים ולאמץ. יש היצע עצום של כלבים חסרי בית שמחכים לאימוץ, כולל גם כלבים גזעיים בלי תעודות".

אילוסטרציה. ShutterStock
גברים מתחברים יותר לכלבים ונשים לחתולים. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

מי מוריד את הכלב?

את משתוקקת לאמץ חתול פרסי אבל בן הזוג שלך מתעטש בכל פעם שהוא מתקרב לחתול. מצד שני, היא מפחדת מכלבים ולך קשה לדמיין חיים ללא פיטבול. אז מה עושים? "אם מדובר על אלרגיה לפרוות החתולים, ניתן לאמץ חתול פיניקס בלי פרווה. אין פיתרון אחר, והכרתי כבר זוגות שנפרדו בגלל אלרגיה לחתולים". אומר ד"ר רוזנבלט. "במידה ויש אלרגיה לכלבים ניתן לאמץ כלב שלא משיר פרווה, כמו פודלים. לגבי פחד- ישנם פסיכולוגים שיכולים לעזור להתגבר על הפחד, אבל ההמלצה שלי היא לאמץ גור, משום שאי אפשר לפחד מגורים, שהם כל כך חמודים. כשבן אדם גדל עם גור הוא לא פוחד ממנו. יכול להיות שהוא יפחד מכלבים אחרים אבל לפחות לא מהכלב שלו. במידה והתחלתם קשר זוגי והפרטנרים מסרבים בתוקף להתגורר אם בעלי חיים אז אולי כדאי לשקול את המשך הקשר, אך אם מדובר במערכת יחסים רצינית זה בעייתי יותר. מה שאפשר לעשות זה להתפשר למשל על כלב שגר במלונה בחצר".

איך מצליחים לחלק את הטיפול בבעל החיים בין בני הזוג מבלי לריב?
"אין הבדל בין טיפול בכלב או החתול לבין טיפול בילד או בניקיון הבית. צריך לשבת ולהחליט על חלוקת תפקידים, אחרת הריב יחזור על עצמו. פעמים רבות כל מה שקשור לטיפול הרפואי והטיולים בחוץ זה באחריות הגבר, משום שגברים מעדיפים להסתובב עם רצועה בשעות הערב. את תפקיד ההאכלה לוקחת לרוב האישה. זוגות צעירים אמנם אוהבים לעשות הכל ביחד אבל מהר מגלים שהחיים לא מאפשרים את זה, וחייבים לחלק את המטלות".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אילוסטרציה. ShutterStock
חייבים לחלק בינכם את הטיפול בבעל החיים. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

כשהחיה לוקחת את כל תשומת הלב

זה אולי מוזר, אבל אתה פשוט מקנא בחתולה שלך. בכל פעם שאתה מתקרב אליה היא בורחת ממך כאילו אתה רוטווילר, אבל לאשתך היא נמשכת כמו פליטי "האח הגדול" לערוץ 24. מה עושים שבעל החיים מפגין העדפה ברורה לאחד מבני הזוג? ד"ר רוזנבלט טוען שזה לא מקרי. "לרוב זה קורה כשאחד מבני הזוג לא אוהב את השותף הצעיר ולא מסתיר זאת ממנו. גם כשלבן הזוג יש כבר יש בעל חיים ואתם הפרטנרים החדשים בחייו, אתם עשויים להרגיש פחות חיבה מצד בעל החיים כלפיכם. במקרה כזה מומלץ לתת שוחד לבעל החיים. להאכיל, ללטף ולהעניק הרבה תשומת לב. כלבים במיוחד מגיבים למחמאות. אם אימצתם ביחד את בעל החיים, זכרו שממש כמו אצל בני אדם יש עניין של כימיה- אולי הכלבה היא יותר ילדה של אבא? בכל אופן, מומלץ להרעיף אהבה כבר מההתחלה, משום שבעלי חיים זוכרים התנהגויות ראשונות".

ומה עושים כשבן הזוג מרעיף את עיקר תשומת הלב לבעל החיים?
זה המקום לייעוץ זוגי. גם תחביב עשוי לגרום לבן הזוג להפחית את תשומת הלב שהוא נותן לפרטנר. אם יש הזנחה הכלב לא אשם, והפיתרון הוא לטפל בתקשורת הזוגית".

אילוסטרציה. ShutterStock
החתולה ילדה של אמא. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

שיעור באילוף

בכל פעם שהכלב עולה על הספה את מתעצבנת, אבל בן הזוג שלך מצידו שמח להתכרבל בפרווה שלו ולישון איתו כפיות במיטה. מה עושים כשבני הזוג לא מסכימים על שיטת האילוף והחינוך? ד"ר רוזנבלט ממליץ להתייעץ עם מאלף: "יש מאלפים מעולים שכולים לעזור לכם, וכן מרפאות פסיכולוגיות לבעלי חיים, שאיתם תוכלו להתייעץ לגבי בעיות התנהגויות. חשוב בכל מקרה שתהיה עקביות, למען בריאותו הנפשית של חיית המחמד. אם החלטתם שהכלב לא יעלה על הספה, אז תוודאו ששניכם לא מאפשרים לו לעשות זאת".

מה עושים כשבני הזוג מחליטים להיפרד? איך מחליטים אצל מי חיית המחמד תישאר?
"צריך להחליט למי זה מתאים יותר, מבחינת סגנון החיים, שעות העבודה ורצון. פעם זוג סטודנטים שהיה להם כלב משותף והחליטו להיפרד, התייעצו איתי לגבי הנושא. הם החליטו שהיא תיקח את הכלבה, אלא שמרוב דיכאון הכלבה הפסיקה לאכול. היא הזמינה את החבר לשעבר שייקח את הכלבה אליו, בתקווה שאולי היא תתעודד, אבל גם אצלו היא הפסיקה לאכול. רק כשהם נפגשו ביחד, התעורר לה התיאבון. במשך זמן מה הם נפגשו רק בשביל שהכלבה לא תסבול, ובסופו של דבר חיית המחמד עברה טיפול פסיכיאטרי שכלל תרופות. חשוב להכיר את האופציה הזאת".

ולסיום, כיצד בעל חיים יכול לעזור בזוגיות?
"בעיניי בעלי חיות מחמד הם הורים טובים יותר. יש משהו מאוד הורי בלקחת יצור חסר ישע ולטפל בו. זה גם מאוד רומנטי לטייל עם הכלב בזוג, להתכרבל עם החתול וללכת ביחד לווטרינר. זה בעצם מאפשר לכם לחלוק חוויות משותפות מדהימות. יחד עם זאת, לפני שאתם רצים לקנות גור כלבים או חתולים במתנה לבן הזוג מבלי ליידע אותו לפני כן, כדאי שתדעו שזה עשוי לגרום לצרות. חייבים לדעת קודם שבן הזוג מעוניין בחיית מחמד, משום שבמידה והוא לא יהיה מרוצה תיכנסו למצב לא נעים בכלל. ההמלצה שלי היא להכין סלסלה בלי גור בפנים ולשים מעטפה עם פתק: "'את/ה מוזמנ/ת לבוא לביקור בעמותת בעלי חיים כדי שנאמץ חבר חדש'. זאת מחווה מתוקה שתאפשר לבן הזוג להחליט אם הוא מעוניין לקבל את המתנה".

אילוסטרציה. ShutterStock
בעלי חיות מחמד הם הורים טובים יותר. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

ד"ר רוזנבלט הוא רופא וטרינר ויועץ לחברת בונזו מרצה בכיר בביה"ס לרפואה ווטרינרית, במכללות ובמוסדות נוספים.
הינו בעל תואר בביולוגיה מהטכניון, ותואר ד"ר לרפואה וטרינרית מהאוניברסיטה העברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully