וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרי את ידועה לי

כרמי צדוק

20.5.2013 / 8:42

הם חיים ביחד, מנהלים משק בית משותף, אך לא נשואים. מהן הזכויות והחובות של ה"ידועים בציבור" ולמי זה בכלל מתאים?

הם גרים ביחד, מנהלים את חשבונות בנק משותפים, אך הם אינם נשואים- הכירו את ה"ידועים בציבור", הגדרה מעורפלת שרובנו שמענו עליה, אך לא כולנו יודעים מה היא כוללת בתוכה. ידועים בציבור זהו מושג שאיננו מוגדר בחוק, אלא תוצר של הפסיקה והחיים הדינמיים.

עורך הדין אבי אלטלף, מומחה לדיני משפחה, מגשר ועוסק בגירושין בשיתוף פעולה, מסביר הכל אודות ידועים בציבור. "מבחינה חוקית אין מקום שבו נרשמים ידועים בציבור. יש כל מיני גופים פרטיים שמקיימים אצלם רישומים, שנקראים כרטיס זוגיות או ברית זוגיות, אבל זה לא משהו שהוא רשמי בעל תוקף. מדובר במשהו הצהרתי בין בני הזוג עצמם ולא מעבר לזה".

במקרים רבים ידועים בציבור עשויים להיות נשואים ופרודים (אך לא גרושים), ובמקביל לנהל זוגיות כזו: "ייתכן מצב שבו אנשים פרודים שבין אם הם מנהלים מאבק גירושים, או בין אם החליטו להיפרד וחיים פרודים, בונים לעצמם איזושהי זוגיות עם בני זוג. הם לא יכולים להתחתן כי הם עדיין נושאים, אבל נוצרה להם מערכת זוגית חדשה עם הידועים בציבור שלהם".

לידועים בציבור ישנם יחסי ממון

לידועים בציבור זכויות דומות לזוגות נשואים: "מטיבה של הגדרה שנוצרה מפסיקת בתי המשפט, זו הגדרה מתפתחת, שכל הזמן מתחדשת ומתעדכנת. החוק מתחיל להכיר במושג של ידועים בציבור מבלי להגדיר אותו, והחוק למעשה קובע שחלים יחסי שיתוף על פי חוק יחסי ממון, כמו שחלים יחסים בין בני זוג נשואים. גם חוק הירושה מכיר בפועל בנושא של זכויות ידועים בציבור". אומר עו"ד אלטלף.

כמו כן, זוגות ידועים בציבור יכולים להציג הסכם ממון או הסכם חיים משותפים מול הגופים השונים: "לזוגות כאלה מגיעות זכויות מול הבנקים בלקיחת משכנתא, ביטוח לאומי ועוד. גם לגבי פונדקאות בחו"ל, יש מדינות שלא מוכנות לעשות הליכי פונדקאות לאנשים יחידאיים, ודורשים זוג. חלקן דורשות תעודת נישואין, ויש כאלה שאפשר להציג בהן הסכם חיים משותפים כזה, ובסיטואציה כזו יאשרו להם לזוג לעבור הליכי פונדקאות".

הכללים בחלוקת הרכוש

ישנם מספר כללים חשובים בכל הקשור ליחסים הממוניים וחלוקת הרכוש בין בני זוג (נשואים או ידועים בציבור): "משך הזמן של הקשר- ככל שהקשר בין בני זוג ארוך יותר, אז לומדים מזה שני דברים עקרוניים: 1. יש רצון לקיים חיים משותפים (בהנחה שהם לא חיו בצורה נפרדת). 2. השותפות נוצרת באמת בפועל, כלומר, אנשים חיים ביחד, ומטבע הדברים נוצרת שותפות גם אם לא עשו מאמצים להראות זאת".

"ככל שזמן מערכת היחסים ארוך יותר , ממילא נוצרת השותפות גם אם אין כוונה מוצהרת. שאלה מעניינת מאוד אם תובא לערכאות שיפוטיות, היא כאשר אדם נשוי אך חי כמה שנים טובות עם ידועה בציבור, מי משתי הנשים תזכה ביותר רכוש משותף. הפתרון הטוב ביותר הוא לערוך צוואה".

האם ישנה איזושהי מגמת עליה בקרב הזוגות הצעירים המוגדרים "ידועים בציבור"?
"יש מגמת עליה: יש כאלה שזה פרק ב' שלהם כבר בגילאי ה-20-30, והם מחליטים להיות ידועים בציבור. יש כאלה שהם הרבה יותר מבוגרים. לעיתים פרק ב' אחרי התאלמנויות, גירושים ועוד. יש גם אנשים צעירים שמלכתחילה אומרים 'אנחנו לא רוצים להתחתן נישואים דתיים'. אז יש שתי אפשרויות: או להתחתן בחו"ל בחתונה אזרחית, או להפוך לידועים בציבור".

מה קורה במקרה של פרידה?
"נושא המזונות הוא חובה שנובעת בדרך כלל מהדין הדתי. הפסיקה הדתית קובעת את חיוב המזונות של בעל לאשתו. בפועל אין היום מזונות שנפסקים כאשר בני הזוג נפרדים כידועים בציבור, אבל זה יש משהו אחר שנקרא 'תשלומי הסתגלות', בית המשפט מוצא לעצמו וריאציות אחרות, כדי לתת תשלומים אחרים. מתחיל להיות חלחול גם בנושא הזה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

למי זה מתאים?

נשאלת השאלה לאילו אנשים בדיוק ההגדרה "ידועים בציבור" יכולה להתאים: "אנשים שיש איסור דתי להתחתן איתם, כהן וגרושה, ילד שמוגדר כממזר, או בני דתות שונות. אם הם לא רוצים להתחתן בנישואים אזרחיים בחו"ל, הם יכולים למסד את הקשר בצורה של ידועים בציבור." אומר עו"ד אלטלף. "בנוסף, יש כאלה שהתגרשו פעם אחת, וחוו את הליכי הגירושים בצורה בעייתית, רוצים זוגיות, אבל לא מוכנים עוד פעם להיכנס למעורבות של נישואים".

ידועים בציבור זו הגדרה שמתאימה כמובן לזוגות שלא רוצים ממסד דתי ועושים את הכל בצורה אזרחית. "ישנו חיסרון בולט כאשר לא עושים זאת בצורה נכונה ונוצרים באגים. הנישואים ההלכתיים פותרים אותם ממילא, אם מתחתנים כדת משה וישראל, מעצם העובדה שאלו הנישואים היחידים שתופסים בארץ. זוג שמתחתן בחו"ל ובא לארץ ונרשם כזוג נשוי זה בסדר. זוג ישראלים שמתחתן נישואים כאלה עם מפורסמים כמו אברי גלעד ש'משיאים אותם', זה יפה ונחמד, אבל זה רק סימבולי, אין לזה תוקף משפטי בארץ, והזוג הופך להיות ידועים בציבור" טוען עו"ד אלטלף.

מה לדעתך צפוי בעתיד בכל הקשור למושג הזה?
"ישנו רב ששמו דוד סתיו, וזה אחד הנושאים שהוא מוביל. הוא מנסה לטפל ברתיעה הזאת מהרבנות, מהממסד הדתי. הוא רוצה לעשות סדר בנושא נישואין כדי למנוע את הגידול בקרב הזוגות הצעירים שלא מתחתנים דרך הרבנות. כך שיתכן שהתופעה תצטמצם, מצד שני היא יכולה גם לגדול, ימים יגידו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully