וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לסיים את זה יפה

כרמי צדוק

12.3.2013 / 8:27

החלטתם שהגיע הזמן הזמן לפרק את החבילה ולהתגרש? עו"ד אבי אלטלף, מומחה לדיני משפחה, מסביר כיצד תהליכי גישור וגירושין בשיתוף פעולה יכולים לסייע לכם להתגרש בצורה נכונה

בשנים האחרונות חלה עלייה במספר הזוגות המסתייעים בשירותם של מגשרים, וזאת על מנת להיפרד בצורה יפה והוגנת. מהו מגשר? האם הוא קשור לבית המשפט? וכיצד הוא יכול לעזור לכם לסיים את הנישואים בצורה שבה שני הצדדים יצאו מרוצים?

זוגות צעירים ומבוגרים כאחד, אשר רוצים להתגרש עשויים לפנות למגשר. למעשה ישנם שני תהליכים שונים המתבצעים מחוץ לכותלי בית המשפט: גישור וגירושים בשיתוף פעולה. שניהם יחסכו לכם הרבה עוגמת נפש ומריבות מיותרות.

עורך הדין אבי אלטלף, מומחה לדיני משפחה, מגשר ועוסק בגירושין בשיתוף פעולה מסביר על האופציות שבעזרתן תוכלו אולי לסיים את זה יפה.

ההבדל בין גישור לשיתוף פעולה

"גישור ושיתוף פעולה הם דברים שונים אבל דומים" מסביר עו"ד אלטלף. "התפקיד של המגשר הוא תפקיד מחוץ לבית משפט. המגשר הוא לא שופט ולא בורר, ואין לו סמכות לקבל החלטות עבור האנשים שמתדיינים בפניו. מגשר הוא בדרך כלל אחד עבור שני הצדדים, כאשר קיים גישור בשניים, אבל הם שניהם ניטראליים לחלוטין והם לא מייצגים אף אחד מהם".

"גירושים בשיתוף פעולה זה הליך שבו יש לכל אחד המצדדים עורך דין משלו. השניים רוצים לפתור את המחלוקת בדרכי שלום, לא בבית משפט, אבל קשה להם לשבת ביחד מול מגשר אחד, והם צריכים למעשה שלכל אחד יהיה עורך דין שייצג אותו".

בתהליך הגישור, לפי עו"ד אלטלף, כל צד יכול בכל רגע נתון לעצור את תהליך הגישור ולהפסיק אותו, וגם למגשר יש את הזכות הזאת ולהפסיק את הגישור, ולצאת ממנו בעצמו. "המטרה של הגישור היא לעזור לצדדים להגיע בעצמם לפתרון האידיאלי עבורם במחלוקת שלהם" הוא מוסיף.

"שני התהליכים מתנהלים מחוץ לבית משפט, אסור לפנות לבית משפט. בשיתוף פעולה מעמידים לשני הצדדים יועצי גירושים שהם או פסיכולוגים או עובדים סוציאליים שעוזרים להם בניהול המשבר ברמה האישית, ובדרך כלל עוזרים גם בנושא של הסדרי משמורת ודברים שהם פחות משפטיים".

"את מרבית הסכסוכים אפשר לפתור בגישור"

בין אם אתם זוג צעיר או זוג וותיק, לפי עו"ד אלטלף, אין למעשה הבדל בתהליך הגישור של הזוג: "בדרך כלל ההבדל אינו קשור לגיל של הזוג, אלא למורכבות של הסכסוך ולהיקף שלו. לדוגמה: היה אצלי השבוע זוג בני 50 שהילדים כבר גדולים, אז נושא הילדים הוא לא רלוונטי במחלוקת. כשאין ילדים סביב המחלוקת אז הניהול הוא יותר פשוט, כשיש רכוש או אין, זה לא קריטריון, כי לפעמים כשיש רכוש רבים מאוד, וגם כשאין רכוש, זה יוצר קשיים במציאת פתרונות, כי צריך לדאוג למזונות ולשכר דירה. הבעיות הן אחרות וקשות".

אילו אנשים נוטים יותר לפנות למגשר?
"אנשים מכל הגילאים פונים. אני חושב שהיום יש יותר מודעות והבנה שמחלוקת משפטית לא נותנת פתרונות קלים ופשוטים ולכן אנשים פונים למגשר".

המגשר לא נוטה לטובת הצד שבעצם פנה אליו לראשונה?
"יכול להיות חשש כזה, בדרך כלל זה לא קיים. ישנן 3 אפשרויות: גורם שלישי מפנה את הצדדים וממליץ על המגשר ואז שני הצדדים מגיעים. יכול להיות מצב שבני הזוג ביחד מחליטים ביחד לפנות למגשר. השאלה עולה כאשר רק צד אחד מגיע למגשר. כשזה קורה, אני בדרך כלל יושב איתו, שומע את עיקרי הדברים, וממליץ לו אם אפשר לדבר עם בן הזוג ולהגיע לפגישה משותפת ולקבלת החלטות. תמיד גם הצד השני, יכול לצרף מגשר מטעמו".

ישנם זוגות אשר גישור איננו הפתרון עבורם: "אני מאמין שאת מרבית הסכסוכים אפשר לפתור בגישור, מכל התחומים, אבל זוגות שהם בקונפליקט עמוק או בסכסוך שקשה להם ולא יכולים לשבת בחדר אחד ולדבר אחד עם השני, אז גישור יכול להיות בעייתי ואז אני ממליץ על גירושים בשיתוף פעולה. מבחינתי בית משפט זו אלטרנטיבה הכי פחות מועדפת".

"הכי חשוב זה הילדים"

גם עבור זוגות שלא מתכוונים להתגרש אך נמצאים במשברים, לעו"ד אלטלף יש עצה: "קודם כל חשוב להקשיב אחד לשניה, לנסות להבין מה מביא את הצד השני לומר או לעשות את מה שהוא עושה, או מה גורם לו להתנהג בדרך שבה הוא מתנהג. מה אני צריך לתקן בעצמי שגורם לצד השני לעשות את מה שהוא עושה שמפריע לי. אחד השלבים הקשים מול לקוחות הוא לנסות להסביר להם את הרציונל של הצד השני, תבין מה הצד השני אומר ולמה הוא אומר את מה שהוא אומר, ואז יותר קל להתמודד עם הטענות".

"כדאי גם להעריך את הסיכונים שיש, לא לכל דבר יש רק יתרונות, לכל דבר יש סיכונים. לזוגות נשואים, אני קודם כל אומר שהדבר הכי חשוב זה הילדים. אני לפעמים משתמש במטאפורה: תביאו תמונה של הילדים ועכשיו בואו נמשיך ותריבו על כסף ועל מה שאתם רוצים. כשהילדים על השולחן, מתקבלת ההבנה למה המאבקים האלה עלולים לגרום. צריך להמחיש את הדברים, ולמקם תמיד את הילדים בתוך התהליך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully