וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוגיות בהפרעה

כרמי צדוק

20.1.2013 / 8:45

כשלבן הזוג יש הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, הדבר עשוי לפגוע בזוגיות. איך מתמודדים עם ADHD במערכת היחסים?

בעידן בו ילדים ומבוגרים כאחד מאובחנים כבעלי הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD), הסיכוי שלכם לנהל מערכת יחסים עם אדם בעל הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות הינו גבוה יחסית. מדובר בהפרעה הקשורה להתפתחות מערכת העצבים המרכזים והסימפטומים שלה הם קשיי קשב וריכוז, היפראקטיביות ואימפולסיביות.

הפרעת קשב עשויה להפריע למגוון תחומים בחיים כמו למידה של חומר חדש, תפקוד והתקדמות במקום העבודה, פעילויות יום-יומיות וכן במישור הרומנטי. אם בני זוגכם עוד פעם שכחו להודיע לכם שהם מאחרים לדייט, אינם שמים לב שצבעתם את השיער לסגול, ומתקשים להשלים משימה פשוטה שנתתם להם, יתכן שהם קצת מבולבלים או פשוט בעלי הפרעת ADHD. אז איך מתמודדים ומתגברים על המכשולים שעלולה להציב ההפרעה הזאת במערכת הזוגית?

אפשר להתגבר על זה

גיא (26) הוא בעל הפרעת ADHD, אך הוא ונועה (25) מנהלים קשר נורמטיבי לחלוטין. הפרעת הקשב והריכוז של גיא כבר לא כל כך מקשה ומאיימת על היחסים של השניים כפי שהייתה בהתחלה.

גיא נוטה להסתיר את ההפרעה שלו, ומרבית האנשים סביבו כלל לא מודעים לקיומה. "כשהתחלנו לצאת לא שמתי לב לשום דבר שונה אצלו, ככל שהמשכנו להיפגש הבחנתי שכל מיני דברים בסיסיים כמו התארגנות ליציאה מהבית, נמשכים אצלו הרבה זמן. הוא גם מאוד מפוזר. פעם מצאתי את המפתחות של המכונית שלו בשירותים, ואת האייפד שלו באמבטיה". מספרת נועה. "לפעמים היא מרגישה כאילו אני לא מקשיב לה, אבל זה כלל לא נכון, זה פשוט מתפרש ככה בגלל ה-ADHD שלי" חושף גיא.

כיום השניים נמצאים במערכת יחסים מעל שנתיים. כבר בחודשים הראשונים נועה התעניינה והחלה לחקור את הנושא: "ברגע שהוא הפסיק להסתיר זאת ואמר לי מפורשות שיש לו הפרעת קשב, לקחתי את זה ממש בקלות, וכבר באותו היום התחלתי לקרוא ולחקור את הנושא. אני חושבת שהקשר שלנו הפך אותי לבן אדם גדול ואמפטי יותר. אני מקבלת אנשים כמו שהם ומשתדלת לא למהר ולכעוס. זה שינה אותי לגמרי, בצורה חיובית".

למרות הקבלה וההבנה לא הכל תמיד הולך חלק, "בדרך כלל גם אם אני מפשל היא תסלח לי ולא תעשה מזה עניין. אבל לפני שנה, קבענו ללכת למסיבת בריכה ענקית והחלטנו שנפגש ישר שם. המסיבה הייתה ב-8 ואני הייתי עסוק בדברים אחרים שעיכבו אותי והגעתי רק ב-11 ישירות לאפטר פארטי. היא מאוד כעסה, ובאותו הערב כמעט נפרדנו" מציין גיא. "תמיד יהיה לנו מעט קשה יותר לעומת זוגות אחרים, אבל זה לא משהו שאי אפשר להתגבר עליו" מוסיפה נועה.

"הקשר יותר איטי"

ספיר ונאור, בני 23 ו-25 בהתאמה, הם זוג נוסף המתמודד עם ADHD ושניהם לוקים בהפרעת קשב.

"אני חושבת שלמרות השכיחות של הפרעות קשב, אנשים נוטים להתייחס לנושא בכובד ראש כאילו מדובר במינימום מחלה סופנית. זה לא כל כך נורא לחיות עם ADHD, בעיקר כאשר מאוזנים מבחינה תרופתית ומקפידים לנהל את הזמן בצורה נכונה ויעילה" טוענת ספיר.

"הקשר בנינו הוא ב'וייב' איטי יותר. הרבה פעמים אנחנו כבר מבינים לבד מהו הקושי של השני" מסכימים השניים. "למרות שגם אני אובחנתי ב-ADHD, אני עדיין הצד ה'מפוקס' יותר" מספרת ספיר. נאור: "הכי מצחיק זה שכמעט כל חצי שעה האייפון של אחד מאיתנו מצלצל. לרוב מדובר בתזכורות טיפשיות שכתבנו לעצמנו, כדי שלא נשכח דברים ונעמוד בזמנים".

"יש גם יתרונות בלהיות בזוגיות כזו, יש פחות לחץ ויותר הבנה, ואנחנו מקפידים על שעות שינה מסודרות וארוכות. אם חלילה נתקעים בלי ריטלין תמיד אפשר לקחת מבן הזוג" מתבדח נאור.

כלל הברזל הוא הקשבה

"בין אם מדובר בזוגיות בה אחד הצדדים הינו בעל הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות או שניהם, כלל הברזל הוא הקשבה והכלה". אומרת הפסיכולוגית שרון ברג. "כמובן שכל אדם במערכת היחסים הזו צריך לקחת אחריות. בן הזוג צריך להכיר את הנושא, והצד השני צריך להקפיד על טיפול תרופתי שיסייע לו במהלך היום".

ברג מציעה להכיר אנשים נוספים המתמודדים עם ADHD: "כדאי להירשם לקבוצת תמיכה למבוגרים. אלה קבוצות המתאימות גם לאנשים בעלי הפרעת קשב וגם לבני זוגם. במהלך השיחות המשותפות לומדים דברים חדשים ובעיקר מבינים שאתם לא לבד, ויש עם מי לדבר. זו הזדמנות נהדרת ללמוד יותר על עצמכם ועל הסביבה".

"הטיפ הכי טוב שאני יכולה לתת, זה לעולם לא לכעוס ולגרום לסטרס מיותר אצל בני הזוג, הם לא עושים זאת בכוונה, אלא נמצאים לעיתים במצוקה מסוימת, ולכן יש לגלות התחשבות יתרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully