וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגדת, שילמת

כרמי צדוק

22.11.2012 / 8:47

גילית שבעלך ניהל רומן מחוץ לנישואין? את יכולה לנסות לתבוע אותו ואת המאהבת שלו. עורך דין אודי ירין, המתמחה בדיני משפחה, מסביר הכל על הצד המשפטי של הבגידה

הפרשייה שבה קיים הגנרל דיוויד פטראוס, ראש ה-CIA לשעבר, רומן מחוץ לנישואים עם כותבת הביוגרפיה היפה שלו, ממשיכה להסעיר את אמריקה. אשתו הנאמנה של פטראוס נפגעה מהבגידה וגם מהנזק האדיר שנגרם לשמה בעקבות החשיפה המאסיבית.
האם היא יכולה לתבוע את המאהבת, והאם למאהבת הצעירה יש זכויות ברכושו של הגבר עימו בגדה? החוק לא פוסח גם על נשים נואפות, ואלה עשויות להיתבע על ידי המאהב והבעל. העורך דין אודי ירין, המתמחה בדיני משפחה, עושה סדר בצד המשפטי הנוגע בענייני בגידות, כסף ומה שביניהם.

האם אישה נבגדת יכולה להגיש תביעה נזיקית נגד בעלה?
"בגידה יכולה לעלות הרבה כסף, היום כולם תובעים את כולם. גבר שבגד באשתו חשוף לתביעות גם מצד האישה החוקית, וגם מצד האישה שאיתה הוא מנהל רומן. האישה החוקית אומרת 'אתה בגדת בי, גרמת לי נזקים חמורים ולכן אני תובעת אותך בשתי עילות', עילה נזיקית ועילה חוזית. ומנגד יש את המאהבת שעלולה לבוא אף היא בדרישות. בתי המשפט דנים בזהירות במקרים כאלה".

במקרה של בגידה רשאי הצד הנבגד לתבוע את הגבר הבוגד ואת המאהבת, חלוקת הרכוש המשותף איננה שייכת לנושא, והוא יתחלק בין השניים שווה בשווה. בנפרד, האישה יכולה לתבוע את הבעל ולדרוש ממנו פיצוי כספי (שוב, ללא קשר לחלוקה הרגילה של הרכוש המשותף). "אם אישה תובעת את בעלה על בגידה, ובית המשפט יחוש שכוונת התביעה שמוגשת בגין הבגידה היא לעשות חלוקה אי שוויונית, התביעה תדחה".

האם האישה החוקית יכולה לתבוע את המאהבת?
"חשוב לציין שבמקרה זה אין פסיקה, אין הלכה של בית המשפט העליון. יש פסיקות של בתי משפט לענייני משפחה שבאות ואומרות שלאישה החוקית אין עילת תביעה כנגד המאהבת. סעיף 62ב לפקודת הנזיקין עליו מסתמכים, קובע שיחסים שנוצרים על ידי נישואים לא נחשבים כחוזה לצורך עילת תביעה נזיקית. כלומר יש מושג שנקרא 'גרם הפרת חוזה', אם אני גרמתי לך להפר חוזה עם מישהו אחר, לאותו צד שלישי יש תביעה נגדית". כל זה נכון כל עוד לא מדובר בנישואים, נישואים לא נחשבים לחוזה לצורך העניין הזה. לכן יוצא שבפועל אישה נשואה לא יכולה לתבוע את המאהבת של בעלה.

מתי בכל זאת היא כן יכולה לתבוע?
"אם האישה הנבגדת, תצליח להוכיח שנגרמו לה נזקים כלכליים, לדוגמה, שהבעל הוציא מהרכוש המשותף כספים רבים ופיזר על המאהבת. חלק מהמקרים האלה הנידונים בבתי המשפט לענייני משפחה, מסתכמים בפשרה".

אילוסטרציה. ShutterStock
אם נגרם לאישה נזק כלכלי היא יכולה להגיש תביעה. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

האם למאהבת יכולות להיות זכויות כלשהן ברכושו של הגבר עימו בגדה (למרות היותו נשוי)?
"המאהבת יכולה לתבוע את הבעל הבוגד עימו ניהלה רומן. היא יכולה לטעון שהוא הבטיח שיינשא לה, ועכשיו פתאום הוא משליך אותה, והיא דורשת שיפצה אותה. בתי המשפט במקרים כאלה, בוחנים ממש בקפדנות את כל הנושא של הפרת הבטחת נישואים. בתי המשפט חוששים לגלוש מהתחום המשפטי אל התחום המוסרי, גבר נשוי המנהל רומן וכביכול שהוא מנהל איתה רומן אמורה לקבל פיצויים".

בתי המשפט רוצים שמאהבת שכזו תוכיח את הנזקים שנגרמו לה כתוצאה מביטול ההבטחה. "הייתה תביעה שכזו בבית המשפט לענייני משפחה ברמת גן. התביעה נדחתה, לא בגלל שהיא לא הגיונית, אלא בגלל שהמאהבת, לא הוכיחה את קיומה של אותה הבטחה מדוברת. מפה אפשר ללמוד שאם היא הייתה מוכיחה שיגרמו לה נזקים, למשל, במידה והיא הייתה מארגנת אולם לחתונה מראש וכבר שלחה הזמנות, יכול להיות שפה הגבר היה מחויב בתשלום פיצוי" מוסיף עורך דין ירין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אילוסטרציה. ShutterStock
גם המאהבת יכולה לדרוש פיצוי מהבעל. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

היכן להגיש את התביעה?

נהוג לחשוב שבתי הדין הרבנים נוטים להיטיב עם גברים ולכן גברים צריכים 'לרוץ' ולהגיש שם את התביעות, ומנגד שנשים צריכות למהר לבית המשפט לענייני משפחה ולהגיש שם את התביעות שלהן. "אם לאישה יש ראיון, לפעמים במקרים מסוימים שווה ללכת לבית הדין הרבני, צריך לבחון כל מקרה לגופו. באופן כללי אם יש בסיס והוכחות לקיומה של בגידה, לצד הנבגד (גברים ונשים כאחד) רצוי ללכת לבית הדין הרבני כדי לקבל גט בצורה מהירה".

המסקנה היא ברורה, פשוט אל תבגדו ותחסכו לעצמכם הרבה מתחים נפשיים, זמן יקר וכספים רבים. עדיף להקדיש את הכספים הללו לטיפול זוגי או לגירושים מכובדים, במקום להיגרר לדיונים ותביעות מתמשכות.

כדי ליצור קשר עם עורך דין אודי ירין לחצו כאן

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully