וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לסיים את זה יפה

עו"ד שירי מלכה

31.8.2014 / 9:15

החלטתם לפרק את החבילה ולהתגרש? כך תעשו זאת מבלי להרוס לילדיכם את החיים

החלטתם להתגרש. את עוזבת את בעלך או הוא אותך. כולם מרוצים. כמעט. במסלול הזה שבו כל אחד מכם הולך לדרך עצמאית ונפרדת יש את אלו שמהם אתם לא מתגרשים למרות שלפעמים עבורם זה בהחלט מרגיש כך. אז איך עושים את זה? איך מתגרשים מבלי להכאיב לילדים שלכם?

כל ילד בהתאם לגילו ולאישיותו, חוו את גירושי הוריו באופן שונה. אף הורה לא יכול לצפות מראש כיצד יגיב ילדו לפרידה, אולם ישנם דברים שההורים יכולים לעשות על מנת להקל על הילד ועל עצמם ולהפוך את הפרידה למכובדת ומעצימה עבור כל הצדדים.
אז איך צולחים את התהליך? ריכזנו עבורכם מספר טיפים משמעותיים שיאפשרו לכם להתגרש מבלי להרוס לילדים שלך את החיים.

איך מספרים: קיבלתם החלטה להתגרש ואתם יודעים שזה סופי בהחלט. יש כעסים, יש האשמות הדדיות ובתוך כל זה אתם אמורים להתיישב ולספר לילדים. אז איך נכון לעשות את זה? לבד? יחד? ומה אומרים? אז התשובה היא תלוי. תלוי בני כמה הילדים, מה הסיטואציה ועוד. בחורה בשם ליאורה (שם בדוי) בחרה לספר לשני ילדיה על הגירושים בצורה מקורית ויפה – דרך סיפור. ליאורה ישבה במשך כמה ימים וכתבה את קורות המשפחה: מההיכרות עם מי שהיה בעלה במהלך טיול בצ'ילה, דרך חגיגת יום ההולדת החמישי שחגגו לבנם הבכור באילת ולבסוף סיפרה מדוע היא ובעלה החליטו להישאר רק אבא ואמא של הבנים ולא לחיות יותר כזוג נשוי. היא צרפה אלבום תמונות שליווה את הסיפור. בעזרת הסיפור הצליחה ליאורה להעביר את המסר ובדרך שהילדים יכלו להכיל ולהתחבר אליה. הדוגמא הזו נותנת השראה לחשיבה מחוץ לקופסא בכדי ליצור עבור הילדים חוויה שתוכל להעצים אותם ולהעביר מסר אחד ועיקרי– שאותם אתם לא עוזבים.

תקשורת תקשורת תקשורת: אהבתם פעם, היום כבר לא. נכון. אין על זהו ויכוח. אבל לא משנה עד כמה הסכסוך ביניכם קשה השתדלו לקיים תקשורת עניינית וחיובית עם ההורה השני. אל תשכחו שהילדים רואים אתכם, ויותר מזה הם מרגישים הכל. הקפידו על תקשורת מכבדת מה שהם רואים מכם זה מה שהם ילמדו לעתיד. אל תשתמשו בילדיכם כמעבירי מידע - זה לא תפקידם.

אילוסטרציה. ShutterStock
אל תריבו מול הילדים. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

צרו סביבה תומכת לילדים שלכם: זוגות רבים נוטים לחשוב שאם ידברו על זה פחות בחוץ, אם יסתירו את דבר הגירושים מהמורה, הגננת והשכנים כך ייטב עם הילדים. מחקרים מראים שההפך הוא הנכון. אל תסתירו את הפרידה והגירושים מהסביבה, להיפך. דאגו לעדכן את המורה, את ההורים של חברים טובים וכמובן בני משפחה קרובים. בקשו מהם להיות רגישים למצב ילדיכם ולהוות סביבה תומכת. המעגלים הללו יסייעו לילדכם ולכם לעבור את התקופה.

הסדרי ראיה: נטע וינאי זוג חביב ואוהב, החליט שאהבה לא מספיקה כדי להמשיך את הקשר. הם החליטו להתגרש ועמדו כל אחד בצומת דרכים משמעותית. הוא שקל לעבור ללמוד בסינגפור והיא שקלה לקחת הזדמנות שנקרתה בדרכה למגורים ולעזוב את המרכז לטובת מגורים בצפון הרחוק. כל אחד מהם היה צריך להחליט על מה לוותר כשעלה לדיון נושא המשמורת. אז אכן, המציאות הגלובאלית מזמנת ללא מעט זוגות גרושים דילמות קשות בנוגע למשמורת ולהסדרי הראיה סיפור זה ממחיש את המורכבות הטמונה בכל הקשור למשמורת והסדרי ראיה. יחד עם זאת האמצעים הטכנולוגיים המתקדמים (כגון סקייפ) ויכולת ההתניידות העולמית המפותחת יוצרים מציאות המקלה מאוד על זוגות גרושים ומאפשרת להם לקיים הסדרי ראיה או תקשורת טובה ורציפה גם אם אחד ההורים מתגורר בחו"ל או במקום מרוחק בארץ.
חשוב לזכור תמיד, הסדרי המשמורת והראייה קובעים רק את החלוקה בין שני ההורים לגבי החזקת הילד ואילו אחריות ההורים כלפי הילד היא שווה שכן על-פי החוק שני ההורים משמשים כאפוטרופוסים של ילדיהם עד הגיעם לגיל 18 ושניהם אמורים לקבל יחדיו החלטות משמעותיות הנוגעות לילדים כגון חינוך, קביעת מקום מגוריו, שמירת נכסיו של הילד וכו'.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אילוסטרציה. ShutterStock
בזכות הטכנולוגיה אפשר לשמור על קשר עם הילד גם מרחוקץ צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

"גירושים מלוכלכים" – "במלחמות אין מנצחים" – את המסקנה הזו הבינו בסופו של דבר גם ציפורה ויוסי שהחליטו להילחם מלחמות סרק על חשבון הילד. יוסי ובנו תכננו נסיעה אב ובן לקניה. הבן חיכה זמן רב לנסיעה הזו עם אביו אך האם החליטה בהתקף שנאה להוציא כנגד האב צו איסור יציאה מן הארץ בטענה שהוא עלול לחטוף את בנם לארה"ב. האם ידעה בוודאות שאין זה המקרה, שכן לאב הייתה ישיבה חשובה בתאריך החזרה והוא עתיד היה לקבל קידום משמעותי שכלל טיסות מרובות. היא ידעה ועשתה, לא כי פחדה על בנה אלא כי רצתה לפגוע בבעלה. אחד הדברים החשובים ביותר בתהליך גירושים הוא להימנע משימוש לרעה בכלים משפטיים כגון צווי עיכוב יציאה מן הארץ כשאלה אינם נחוצים .

נפרדנו – מי מקבל את החברים המשותפים: אורית וגיא חיו שנים כזוג נשוי וגיבשו סביבם לא מעט חברים משותפים. זמן קצר לפני שהחליטה סופית להתגרש, כבר ביססה אורית את מערכות היחסים עם חלק מחבריהם על ידי כך שסכסכה בין גיא בעלה לחבריהם, תוך שיתוף סיפורים ואמירות שנאמרו עליהם במהלך השנים. החיים כזוג נשוי, בפרט כשיש ילדים, בונים את חיי החברה סביב מעגל חברים משותף. עם הפרידה יתכן וקשה יהיה להבחין בין החברים שלו לחברים שלה ולעיתים עלולים להיווצר עימותים. מעגלים חברתיים משותפים יכולים להיות מחד מקור לכוח וחשוב לשמור על מעגלים חברתיים כאי של יציבות גם עבור הילדים, מאידך היזהרו והישמרו, מעגלים אלה עלולים להיות גם מקור למניפולציות. אל תנצלו קשרים משותפים אלו בכדי להסית, ליצור מחנות ולחבל במעמדו של בן הזוג – זה רק יגרום לליבוי האש.

אילוסטרציה. ShutterStock
אל תסכסכי בין בעלף לשעבר לחברים שלכם. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

כבר לא בדירה אחת: אחד הדברים הבסיסיים והמיידים שקורים בגירושים, הוא תהליך הפרדת הדירות. שאלת הבעלות על הדירה או על בית המגורים, צפה ועולה במרבית מקרי הגירושים שכן מדובר בנכס יקר ביותר מבחינה כספית. יתרה מזאת, לבית בו אנו גרים ערך סנטימנטלי רב עבורנו. במקרים של אי הסכמה בין בני הזוג לגבי חלוקת הבית, ניתן לפתור את הבעיה באמצעות העברת הבית בנאמנות לבעלות הילדים ובכך ללכוד שלוש ציפורים במכה אחת: ליישב את חוסר ההסכמה, לשמור את הבית בבעלות המשפחה ולא למכור אותו, לערוב לכך שהילדים יתחילו את חייהם בבטחה כלכלית.
שיתוף פעולה בין ההורים בכל הנוגע להבטחת עתידם הכלכלי של הילדים מהווה מקור לגדילה ולצמיחה של כל בני המשפחה.

המזונות: דמי המזונות אמורים לכסות את כלל הוצאות הילדים. את ההוצאות האישיות כגון ביגוד, הנעלה, בריאות וחינוך; את ההוצאות הכלליות כגון מגורים, תחזוקת הבית ומזון; והוצאות מיוחדות לצרכים פרטיים כמו חוגים טיפול רפואי מיוחד ופסיכולוג. זוגות רבים הניצבים בפני גירושין לא יודעים זאת אבל חלוקת דמי המזונות בהסכם גירושין אינה מחוייבת לדרך אחת ויכולה ללבוש צורות רבות ושונות לדוגמא: סכום מזונות קבוע מראש, תשלום מדורג לפי שלבי החיים של הילדים: למשל ניתן לקבוע שההוצאות המשמעותיות עבור גנים וצהרונים פרטיים יסתיימו עם המעבר לגן חובה או לבי"ס; הסכמה על סכום בסיסי שעליו יתווספו סכומים נוספים בהתאם לצורך
וכדומה. המטרה שלנו היא לחשוב מחוץ לקופסא וליצר הסכמות יצירתיות תטיב עם בני המשפחה ותתאים למסגרת המשפחתית הספציפית.

כסף. ShutterStock
דמי המזונות יכולים להימסר בדרכים שונות. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

נוכחות בחיי הילדים: כשמיה ומשה החליטו להתגרש הם שנאו אחד את השני כל כך שהם שכחו שבתוך המלחמה הכואבת הזו יש שני ילדים. לבתם אופיר הייתה מסיבה חשובה בגן הילדים והיא ביקשה מאביה שיגיע. לצערה הרב היא גילתה שהוא החליט להיעדר כל זאת כדי לא לפגוש את גרושתו. מקרה זה אינו נדיר, אך זוג ששם לנגד עיניו את טובת הילדים חייב לזכור את הסכסוך, הרגשות והכאבים משאירים בחוץ. ההתנהלות המשותפת חייבת להיות כשטובת הילדים בראש סדר העדיפויות. היו נוכחים, השתתפו בחייהם מבלי לעשות חשבונות תפלים.

העצמת הילדים תוך כדי ההליך המשפטי ולאחריו: לבסוף, כפי שנאמר גם בפתיחת מאמר זה – הילדים הם החשובים ביותר. עשו הכל כדי לסייע להם לעבור את התקופה הקשה הזו בצורה הקלה ביותר האפשרית. שמרו על השגרה שלהם, אמרו מילים טובות על בני הזוג לשעבר, ספרו להם כמה הם טובים ומוצלחים וכמה אתם אוהבים אותם. בסופו של דבר – הבטחתם לאהוב אותם תמיד – והבטחות צריך לקיים.
אז זכרו, מחקרים קובעים כי הורים המצליחים לסיים את נישואיהם תוך שיתוף פעולה ביניהם ומתן תשומת לב לילדיהם, מגנים על ילדיהם מפני השלכות שליליות בעתיד.

הכותבת היא עו"ד שירי מלכה- בעלת משרד עו"ד העוסק בסכסוכים במשפחות- דיני משפחה, ירושה וגירושין ומחברת הספר – "איך להתגרש מבלי להרוס לילד שלך את החיים?"
חלק מהסיפורים מבוססים על ספרה וחלק בהשראת סיפורים משגרת עבודתה.

הורים וילדיהם עם משקפות ושנורקלים בים. ShutterStock
שתפו פעולה והעניקו תשומת לב לילדכם. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully